Subaru Forester 2.0D 2009 autó bemutatása és
teszt
Dr. Déry Péter
2008.11.14.
Szeretek kirándulni, szeretem a természetet, és mellesleg a kényelmet. Ehhez a hobbimhoz elengedhetetlen egy olyan autó, amely ennek a kikapcsolódásnak a fontos kelléke lehet.
Az Emil Freytől kaptam értesülést a dízel Forester megjelenéséről és miután Magyarországra is megérkezett az első szállítmány, megkaptam kipróbálásra az autót. Köszönet a lehetőségért!
Nos, ez az az autó, ami egy hétvégi kirándulás alkalmával gond nélküli kikapcsolódást jelent a természetben.
A Forestert 10 évvel ezelőtt találta ki a Subaru. Az akkori terepjárók leginkább haszonjárműves alapokra épültek, a karosszériájuk nagy, a futóművük kemény, -főleg terepjárásra készültek. Ezeknek az autóknak a mindennapos városi használata nem volt igazán praktikus. Ilyen környezetbe került egyszerre a Forester, új irányzatot teremtve, kitöltve azt a hézagot, ami a terepjárók és a kombik között tátongott. Ez az autó nem egészen kombi, nem egészen terepjáró, inkább ezeknek az ötvözete, úgy kitalálva, hogy az autó nem dülöngél, nem bólintgat, mint a terepjáró rokonai, sőt turbó motorral szerelve sportautós tulajdonságai vannak és nem utolsósorban még kényelmes is. A 2009-es modell már a harmadik generáció, ezzel a kiadással egy teljesen új Forestert alkotott a Subaru. Ebben a típusban már a dízel motorral is bemutatkozott. A karosszéria hosszában 7,5 cm-el nőtt, 4560 mm, szélességben nem sokat változott: 4,5 cm-t, így 1780 mm lett. A karosszéria körkörös merevítését megerősítették, ezzel az ütközési tulajdonságai javultak, csökkent a rezonancia, csöndesebb lett, az úttartásra is jótékonyan hatott, a gyalogos védelmen is finomítottak. A törésteszten a maximális 5 csillagos eredményt érte el.
A formája masszív, erőteljes benyomást kelt. A kerékjárati ívek jócskán kidomborodnak az oldalból, a hátsó lökhárító erős, mélyre húzódik, ennek nem csak külalak javító hatása van, a megerősített tartóeleme koccanáskor felveszi az ütközés erejét, ezzel csökkenti a karosszériában keletkező kárt.
Az orrészre jellemző a már megszokott 2 sólyomszem lámpa, amely közrefogja a finoman kidolgozott hűtőrácsot a nagyméretű Subaru emblémával, a motorháztetőn végighúzódó két éles vonal együttesen meghatározza a Forester elejének a karakterét.
A hátsó ajtók szélesre tárulnak, majdnem derékszögig nyílnak a könnyű ki-be szállás végett.
Az új Forester nem csak formailag változott, új az első és a hátsó futómű , a hátsó kettős keresztlengőkaros felfüggesztés gumiágyban segédkerethez csatlakozik, ez rögzül a padlólemezhez, így csökkent a menetzaj és kényelmesebb lett a rugózás. A hosszabb rugóúttal a terepen is jobban boldogul a Forester, jobban kirugózza az út-egyenetlenségeket. Az új megoldással a csomagtartóban teljesen sík padlófelületet lehet kialakítani, nagyobb lett a rakodótér. Ötletes a raktér két oldalán az akasztófül, a 2-2 gyűrű a csomagok rögzítésére. A hátsó szintszabályozó a megterhelt csomagtartó ellenére is az eredeti magasságban tartja a rugókat.
A 90 mm-el hosszabb tengelytáv a hátul ülőknek nagyobb lábteret biztosít, javult az egyenesfutás. A motor helyzetén is változtattak, alacsonyabbra építették be, így azonkívül, hogy a stabilitás javult, a hátsó hajtáshoz futó kardántengely beesési szöge csökkent, ezzel a súrlódási tényezők is javultak, amitől csökkent a fogyasztás, és a motor ezzel is halkabb lett.
A belső tér kialakítása első ránézésre tetszetős, ízléses. Tágas az utastér, jó a körkörös kilátás, a jókora egy darab üvegből készült tetőablak csak növeli a térérzetet. A műszerfal és az utasoldali első rész ívelt, hasonlít a Tribeca műszerfal kialakításához, mintegy körülöleli az elöl ülőket, praktikus, igazán jól néz ki.
A háromdimenziós látványt nyújtó kékkel megvilágított három műszer újdonság, szépek, jól olvashatóak.
Az első ülések kényelmesek, 4 fokozatban fűthetők, jó az oldaltartásuk, az Aktív kiadásban kézi, az Exclusive-ben motoros állítású, a hátsó ülés támlája 3 fokozatban dönthető, 2:1 arányban lehajtható. Praktikus az ülőlapból kihajtható pohártartó.
A kormány két irányban állítható.
A HiFi szépen szól, 6 cd váltós, tudja az Mp3-t és Auxiliary csatlakozó is van. GPS rendelhető az Exclusive kiadásban, sajnos még mindig nincs Magyarország.
A klíma automata, a nap hőérzékelője végre középre került.
A napellenzőkön mindkét oldalra tettek tükröt, gondolva a hölgyekre, de a jobb oldaliból hiányzik a megvilágítás. Nagyon tetszett viszont a belső megvilágítás kapcsolása: ha leállítom a motort, a térképolvasó és a középső lámpa kigyullad és világít, míg ki nem szállunk. Persze beszálláskor ugyanezt a figyelmességet szolgáltatja.
A színösszetétel is jól megválasztott, elegáns, jól esik a szemnek. Ám ha egyes felületeket megtapogatunk, már nem olyan egyértelmű a lelkesedésünk, itt-ott kemény, kopogós műanyag felületet érzünk. Az összeszerelés egyébként precíz, a kárpitok a macskaköves úton sem zenélnek, semmi rezonancia nincs.
A külső visszapillantó tükrök tribecásan szép nagyok, a bal oldali osztott, így megszűnt a holttér.
A kormányzást elektromos szervo segíti, a fogasléces kormány rögzítése egyedi, az új megoldást csak a Subarunál alkalmazzák, előnye a nagyfokú merevség, amely a futás biztonságát szolgálja, ezzel javultak a kormányreakciók, a rásegítés sebességfüggő, én nagyon kényelmesnek találtam.
A nagyobb tömeghez és a nagyobb motorteljesítményhez nagyobb féktárcsaátmérő tartozik, hátul 15 collosra nőtt, jó hatásfokú a fék, jól adagolható, rövid úton lehet 0-ra fékezni. A VDC széria felszerelés minden Forester kiadásnál, a kipörgés gátlóval együtt kikapcsolható.
(Az automata váltóval szerelt benzines Forester középső differenciálja VTD /Variable Torque Distribution/ megoldású), egyelőre a dízel motoros kiadás csak manuális váltóval kapható, ennél a viscos önzáró differenciált alkalmazzák, nem összetévesztendő az egyszerű visco kuplunggal, ez jóval bonyolultabb, precízebb megoldás.
Az új benzines Forester már tavasztól kapható hazánkban is, ám sokan kíváncsian vártuk már a dízel változatot. Ma még csak manuális váltóval kapható, később az automata sebességváltóval is bemutatkozik.
A motor a Legacy/Outbackből már ismert 2 literes turbó-dízel motor. Európában nagy mértékben terjednek a dízelek, egyes országokban az eladott autók 75 százalékát is eléri. Minden magára valamit adó gyár már kijött az olajossal, a Subaru sem akart lemaradni, 2008-ban előrukkoltak a világon elsőnek és egyedülállóan a 2 literes dízel boxerrel.
A világon az első Dízelboxer motor fejlesztését 1999-ben egy négytagú fejlesztőmérnök gárda kezdte el. Kezdetben felmerült az ötlet, hogy egy már kifejlesztett soros dízelt vásároljanak, de úgy döntöttek, hogy a Subaru Imidzséhez és a már megszokott biztonsághoz jobban illik az összkerék meghajtással együtt alkalmazott boxermotor.
Satoshi Maeda, a Subaru-motor fejlesztő részleg General Managere elhatározta, hogy kifejlesztenek egy új 2 literes dízelmotort, anélkül, hogy a Subaru márka identitását elvesztené. Kikötötte, hogy a dízelmotor legyen tartósabb és gazdaságosabb, mint a benzinmotorok – ezért döntött a boxer elrendezés mellett.
2004-ben lett kész az első boxerdízel prototípusa. Ez év novemberében már próbapadon futott a motor.
A mérnökök teljesen elégedettek voltak az eredménnyel, a motor futása rezonancia mentes és nagy nyomatékú lett.
A motor- hengerfejet úgy alakították, hogy 17 mm-el keskenyebb lett, mint a benzin
motoroké, anélkül, hogy az égéstér szilárdságát ez befolyásolta volna. A szívó és kipufogó szelepek vízszintesen rendeződnek, a befecskendező fúvókák csaknem 90 fokban állnak a hengerekhez képest és cca. 40-50 mm-el rövidebbek, mint a legtöbb soros 2 literes motorokban.
A henger hossza 11 mm-el nőtt, a furat 6 mm-el csökkent, ezzel a főtengely hossza is csökkent a benzinmotorhoz képest. A motor teljes hossza összességében 61,3 mm-el lett rövidebb, a szélessége nem változott, a motorblokk merevebb lett, a súlya a dízel rendszer ellenére még csökkent is.
Tatsumi Obayashi, a Subaru motor tervező részlegének második vezetője, így emlékszik: „Természetesen előzetesen computer-szimuláción nagyon alaposan ellenőriztük az eredményeket, de ezt a tesztpróbákon akartuk kipróbálni, melynek során motorról-motorra mindegyiket alapos hibakeresésnek vetettük alá a próbapadon. Az eljárás valóban eredményes volt. Voltak időszakok, amikor az összes próbapadon 3-4 motor futott, amelyek 500-1000 üzemórát teljesítettek. Akkoriban ez az időszak különösen nagy élmény volt számunkra”.
Hogy a merevségen javítsanak, egyszerűen csak a henger falvastagságát növelhették volna. A Subaru mérnökei mégse engedtek semmilyen kompromisszumot, és szinte irreális célt tűztek ki maguk elé, vagyis hogy egy könnyű, merev dízelboxer motort alkossanak, ami elegendő lenne a Subaru dízelutó dinamikus mozgatásához.
A motorblokkban mind az öt főtengely csapágy egy ún. Fém-Matrix ötvözetből készült, amely eleve az alumínium blokkba van szinterezve. Ez az eljárás nagyfokú merevséget ad a motornak, különösen csöndes a futása és így a csapágynak a hőtágulása együtt változik a főtengellyel.
A vezérműtengelyt lánc hajtja meg, ami erősebb, tartósabb a szíjhajtásnál, kevesebb helyet foglal. A common rail befecskendezés a károsanyag kibocsátást csökkenti, növeli a hatékonyságot.
A turbófeltöltő változó geometriájú, hogy a motor teljes fordulatszám tartományában gondoskodjon a megfelelő nyomásról és megszüntesse a turbólyukat. A feltöltőt a motor alatt helyezték el, ezzel még lejjebb került a motor súlypontja.
Ezekkel a kunsztokkal végül is a dízel boxer kis fogyasztású, nyomatékos motor lett, majdnem benzinesen pörgethető de a dízelekre jellemző rezgés nem mutatkozik, mert a fekvő dugattyúk egymással szemben mozogva kioltják a rezgéseket, anélkül, hogy kiegyensúlyozó tengelyt kellene alkalmazni. A rövid főtengely is kedvez a motor csöndességének, kompakt, kis helyet foglal el, merev az alumínium blokk, alacsony a rezgésszint és más dízelekhez képest csöndes a motor. Alapjáraton, hidegen még hallható a dízeles morgás, azonban magasabb fordulatszámon már jóval csendesebb a konkurens dízeleknél.
A mérnök gárda a boxerdízelt folyamatosan továbbfejleszti, így a pl. Foresterben bemutatkozó motorban a korábbi Legacy/Outbackbe szerelt motorhoz képest már zárt rendszerű szűrőt szereltek.
Masuda szerint a dízel boxer komoly jövő elé néz, a folyamatos fejlesztések során a károsanyag emissziót az Euro 5 fokozatra csökkentik, a fogyasztást tovább csökkentik, a teljesítményét növelik.
„Ha Önök a Boxerdízelt vezetik, megismerik a kitűnő teljesítőképességét és jövőben rejlő potenciális lehetőségét.”
A kocsiszekrényen belül még fokozottabban alkalmazták a zajelnyelő borításokat, a motorházfedél hangszigetelése dupla rétegű, a kerékjárati ívek belső oldalát is hangszigetelővel borították, mindezek eredményeként az autó belülről igazán csöndes, a motorzaj alapjáraton alig hallható, 120 km/ó környékén hatodik sebességben 2000-es fordulatnál még kellemesen halk a mortorhang, 3500 fölött már hallatja a hangját, de még mindig nem zavaró.
A gyorsulás egyes sebességfokozatokban a nagy nyomatéknak (350 Nm) köszönhetően intenzív, 10,4 mp telik el, míg elérjük 100 km/ó sebességet, a 186 km/ó. végsebessége az autó méretéhez képest nagyon jó. A motor maximális fordulatszáma 4800/min, de nem kell eddig húzatni a motort, előbb felváltva is intenzív a gyorsulás.
A sebességváltó 6 fokozatú, nagyon jó az elosztás, nekem a kar kicsit keményen jár, (lehet, hogy később még bejáródik, ugyanis az autó vadonatúj, csak 700 km van benne) viszont pontos, könnyű a kulisszában eligazodni.
A Subarukra jellemző szimmetrikus összkerékhajtás a két első kerék között mélyen fekvő boxermotorral kiváló stabilitást adnak a Foresternek, az élesebb kanyarokat nagyobb dőlés nélkül veszi be, bár ez a régebbi Foresterhez képest intenzívebben jelentkezik, de még így is jóval stabilabb a konkurenciánál, viszont a talaj egyenetlenségeit így jobban kisimítja. Első-második fokozatban nagyobb gázadásra szépen megemeli az orrát, jó látvány, ahogy nekilódul. Fékezéskor viszont lesüllyed az orra. Itt meg kell alkudnunk, vagy kemény, feszes a rugózás, vagy komfortos, kicsit bólogatós. De ez senkit ne tévesszen meg, az autó azért kifejezetten stabil, nem akar kitörni a nagy sebességű kanyarokban sem.
Ha elszámítjuk magunkat a kanyarsebességgel, bejelentkezik az elektronika, a VDC időben beavatkozik és a helyes ívre tereli az autót.
A Forester ideális családi autó, lehet vele kirándulni, emellett városi autónak is kiválóan használható, jó megjelenésű, a méretét egy középkategóriás kombi autóhoz pozícionálták, a fordulókör sugara 5,3 m, így a parkolás sem okoz problémát. A dízel motorral tudunk sportosan közlekedni, emellett a fogyasztás jócskán a benzinesnél megszokott mérték alatt marad, a Forester beéri átlag 6,4 literrel.(gyári) Teszt: vegyes: 6,8 l/100 km. Az autó szervizperiódusa 15000 km, vagy egy év.
Az árat sikerült viszonylag alacsonyan tartani, a dízel Forester három féle kivitelben kapható:
Egy kis összehasonlítás:
Dízel 2.0 D |
Benzines 2.0 Man. |
||
Trend |
—————- |
Trend |
6 650000 Ft |
Active |
7 650000 Ft |
Active |
7 450000 Ft |
Comfort |
8 090000 Ft |
Comfort |
7 890000 Ft
|
Exclusive |
8 530000 FT |
Exclusive |
8 800000 Ft
|
Exclusive Navi. |
9 080000 FT |
Turbo Exc.Auto.2.5 |
10 490000 Ft |
Teszt: Dr Déry Péter
Képek: Dr Déry Péter
Dr. Déry Péter www.lezerdent.hu
2008.11.14.
És még néhány kép: