Crosstrek 2024 teszt
A Subaru már kezdetektől kicsit szokatlan autókat gyárt. Ha visszanézünk a múltba, izgalmas Subarukat találhatunk, mint pl. a Brat, Baja, SVX, a B9 Tribeca. Az elmúlt néhány évtizedben azonban nagy siker lett egy összkerék-hajtású emelt hasú autó, amelyet arra terveztek, hogy széles körben használható legyen, akár a sportban és szabadidőben, egy minden időjárásra, úttípusra alkalmas terepjáró tudásával, de annak minden zavaró tényezője nélkül.
Az Outback volt az első, ami ezt az irányt elindította, aztán jött a Forester, egy fél számmal kisebb, talán egy kicsit furcsább, majd az XV és végül az utódja, a Crosstrek, a Subaru SUV sorozat legkisebb mérete.
Először 2011-ben jelentették be a negyedik generációs Impreza ikertestvéreként XV elnevezéssel, most már a harmadik generációnál tart, ez már Crosstrek néven mutatkozik be, de ez is az új Impreza alapjaira épül. A változtatások aligha voltak forradalmiak, de nem is kell, hogy azok legyenek, az évek során az XV a kategóriájában a legjobb eladásokat és elismeréseket szerezte meg a fogyasztóktól és a független szakértőktől egyaránt. De ez a siker nem akadályozta meg a Subarut abban, hogy a 2024-es Crosstrek karosszériáján, motoron és egyéb alkatrészein tovább fejlesszen.
Az XV régóta jeleskedett abban, hogy megfizethető árban kínálja azt, amit a vásárlók ebben a kategóriában elvárnak. A 2024-es modellévben az utcára kerülő harmadik generációs modell, a Crosstrek éppen erre a sikerre épít, megőrizve, de tovább fejlesztve a márka legjobb tulajdonságait. A jól átgondolt evolúciós változtatások arzenáljának köszönhetően a Crosstrek a Subaru hűséges ügyfelei számára még több okot ad arra, hogy új autóként ezt a típust válasszák, amely minden eddiginél csábítóbb alternatívát jelenthet a piacon, mint egy megfizethető, többfunkciós családi jármű.
A crossoverek eredeti meghatározása szerint a SUV-ok és a hagyományos autók keresztezését hivatottak megjelentetni, egy köztes jármű a piacon, mindkettő tulajdonságainak keverékét kínálva. Ha azonban manapság a legtöbbjüket nézzük, úgy tűnik, hogy inkább a SUV-oldal rendelkezik domináns génekkel, ami a megjelenést illeti.
A Crosstrek azonban sokkal inkább úgy jelenik meg, mint egy olyan autó, amely csak bizonyos SUV-jellemzőket szeretne felmutatni. A vezető ugyanolyan magasságban ül, és hasonló a kilátása az útra, mint a többi kompakt crossoverben, de a Crosstrek inkább úgy néz ki, mint egy emelt hasú ferdehátú. A Subaru dizájn elve régóta így működik – az Outback, az Ascent és még a Forester is nagyjából ugyanaz – és ez szerintem üdítően szerényen hat egy olyan korszakban, amikor az autógyártók szinte minden típusukat egyfajta SUV-nak álcáznak.
Az a gondolat, hogy nem kell aggódni az utak minősége miatt, mert van egy SUV-om, továbbra is meghatározó lehet az autóvásárlók döntésében.
A szubkompakt SUV-k általában nem túl izgalmasok, általában alacsony árfekvésűek, és sok kompromisszumot kötnek a közúti teljesítmény, a terepjáró képesség és az összeszerelés minősége terén. Néhány napot együtt töltöttem a Platinum kiadással, megtettem több, mint 400 km-t, a tapasztalataim alapján mondhatom, hogy a Subaru Crosstrek kiemelkedik ebből a középszerűségből.
Ez az új Subaru is megkapta a márka szimmetrikus összkerékhajtását, e-Boxer mild hibrid hajtásláncot kapott, automatikus fokozatmentes negyedik generációs Lineartronik sebességváltóval (CVT), egy elektromotor egységgel párosítva. Ez egy kis akkumulátorcsomaghoz kapcsolódik, amelyet a csomagtartó alá helyeztek el.
A meghajtásról az 1995 cm³ boxer, amely 100 kW (136 LE) / 5.600 ford./perc teljesítményű és 182 Nm (18,6 kgm) / 4.000 ford./perc forgatónyomatékú motor gondoskodik, ehhez párosul a 12,3 kW (16,7 LE) teljesítményű, és 66 Nm (6,7 kgm) nyomatékú elektromotor.
Az elektromos motor és a SUBARU BOXER motor tökéletes harmóniában dolgozik a hajtóerő biztosítása érdekében, együtt gyorsabb és üzemanyag-hatékonyabb reakciót produkálnak, mint a hasonló, csak benzines motorok. Fékezés, vagy lassulás esetén a kinetikus energia regeneráló rendszer visszanyeri az energiát a kerekekről, hogy feltöltse az akkumulátort, meghosszabbítva ezzel az EV-hatótávolságot.
Az alapfelszereltséghez tartozó SI-DRIVE rendszerrel különböző vezetési helyzetekhez igazítható a motor teljesítménye. Az “I” üzemmód a gazdaságos üzemanyag-fogyasztáshoz hangolja a jármű reakcióit, míg az “S” beállításban a lendületes gyorsítás a legfontosabb szempont.
A mindenkori optimális nyomaték leadásról egy Lineartronic CVT váltó gondoskodik. Bár a fokozatmentes sebességváltók néhány újságírónál rossz pontot szereztek, ám a Subaru kitalálta az optimális technológiát, szoftveresen beállítottak „kvázi” fokozatokat. Gyorsan kapcsol, a legtöbb esetben úgy reagál, mint egy hagyományos automata, amelynek jó sok fogaskereke van.
A Tesztautóm nem kapott manuális sebességváltási lehetőséget. A kar balra elmozdításával az L jelzés felé, nem a már megszokott Manuál lehetőséget kapjuk.
Érdekes megoldásként ez az opció a motorféket jelenti, ami nálam azért nem okozott gondot, mert az előző Subaruknál a manuális kapcsolót csak a motorfékezésnél használtam. Az itt alkalmazott lehetőség praktikus is lenne, egyetlen hátrányát látom, hogy a motorfék erősségét nem tudom befolyásolni, az elektronika állítja a szerinte legoptimálisabb állást.
Az elektromotor a Lineartronic egységben foglal helyet, így a plusz nyomatéka már az indulástól rendelkezésre áll, mind a két tengelyen.
A Crosstrek lágy, megemelt felfüggesztése miatt némileg elmarad kanyarstabilitásban az Imprezához képest, de a Crosstrek kiszámítható mozgásával minden szituációban a biztonság érzését kelti. A Crosstrek durvább útegyenletlenségeken is kifejezetten jó úttartást mutat, köszönhetően –adott esetben- az X-Mode tereprendszernek is és a felfüggesztés/kormányzás újdonságának, a kormánymű kettős fogaskerék elrendezésének, amely enyhíti a nagyobb ütések hatását és precízebb, közvetlenebb kormányzást biztosít.
A Subaruk általában a könnyebben használható autók közé tartoznak a mindennapi életben. Nekem könnyebb volt a Crosstreket megszokni, mert a több évtizedes subarus kapcsolatom miatt elég sok ismeretet szereztem, ennek ellenére úgy látom, hogy egy új tulajdonosnak sem kell sok tanulmányozás ahhoz, hogy az autóba beülve néhány perc alatt átlássa a működését és vezesse az autót. Ha valaki valaha is vezetett autót, legyen az 1950-ből vagy 2023-ból, valószínűleg rögtön használni tudja az új Subarut.
A Subaru Hungary által rendelkezésemre bocsájtott hibrid meghajtású Platinum Crosstreknak 10,8 másodpercre van szüksége a 100 km/órás sebesség eléréséhez. Ez az érték körülbelül a 2.5-ös Outback szintje, nem egy sportkocsi, de nem tűnt lassúnak, a motor gyorsan felpörög akár magasabb fordulatszámra is, azonban még ekkor sincs nagy motorhang az autóban. Viszont, ha a benzinkúton tankolnunk kell, értékelni fogjuk a teszt során elfogyasztott benzin mennyiséget, ami nálam a 440 km távon, vegyes használatnál 7,2 l/100 km maradt.
Belső tér, kényelem és csomagtartó
A Crosstrekkel töltött idő alatt feltűnt a szubkompakt SUV építési minősége.
Az utastérben az ülések puha bőrrel borítottak, és kiváló tartást biztosítanak az úton vagy akár terepen. A székek csökkentik az utazási fáradtságot azáltal, hogy formájukat a mérnökök az ortopédusokkal közösen alakították ki és közvetlenül a karosszériához rögzítették. A szilárd rögzítésnek köszönhetően csökkentik a rezgést, a fej és test mozgását.
A közepes és akár a nagyobb növésű utasok a második sorban lévő helyet több mint elegendőnek találják.
Örömmel fedeztem fel az ajtókat és a karfákat borító puha anyagokat is, amely részleteket gyakran figyelmen kívül hagyják a szubkompakt SUV-szegmensben. A pohártartók is jó helyen vannak, könnyen elérhetőek.
A Crosstreknál is alkalmazták az új Subaruknál megtalálható 11,6 hüvelykes Ipad stílusú infotainment HD felbontású képernyőt. A processzor gyorsabb lett, a szoftveres módosítások jobbá tették. A műszerfalon az ülésfűtések aktiválása szerencsére még mindig a jó, régimódi fizikai kapcsolókkal történik – hasonlóan a kormányon lévő sok gombhoz, a váltókarhoz, a hangerő- és hangológombokhoz, a legfontosabb klímafunkciókhoz és a napi kilométer-számlálóhoz.
A vezeték nélküli Apple CarPlay csatlakozás drót nélkül történik a telefonnal . A párosítási folyamat nekem kis időbe tellett, de utána állandó kapcsolatot létesített.
Vannak más szempontok is, ahol ez a Subaru felülmúlja testvéreit. A Crosstrek tartalmazza az új Subarukban megtalálható vezetőfigyelő kameraalapú rendszert, amely hangjelzést ad, ha félrenézünk az útról, vagy valamivel eltakarjuk a kilátást. Ez a Driver Monitoring System. (ld. Lentebb)
A Subaru további hangtompító anyagokkal gazdagította az utasteret a zajok és a rezgések csillapítására. Az út- és szélzaj kifejezetten alacsony, ami óriási előrelépés az előző generációs modellhez képest.
A csomagtér az akkumulátor elhelyezése miatt az XV-hez képes némiképp lecsökkent, 315 liter, A 60:40 arányban lehajtható hátsó üléstámlák lehajtott állapotában a csomagtartó 1300 liter helyet kínál.
A csomagtartó burkolatja strapabíró anyagból készült, és a Subaru még egy lyukat is vágott a fedél műanyaggal borított fogantyújáhozhoz, amely megkönnyíti a nyitását, vagy csukását.
A csomagtartó tető nyitása nem motorizált, de a hidraulikus rugóstagok nagy segítséget nyújtottak amikor az ajtót nyitottam. A fedelet lecsukni is könnyű volt, nem kellett nagyot csapni a záráshoz.
Külső
Kívülről láthatóan masszívabb anyagok díszítik a karosszériát, például a kerekek és a ködlámpák körül. A Subaru azt akarja, hogy a dizájn egyszerre legyen sportos és strapabíró. A karosszériát élesebb, dinamikusabb vonalak határolják, megtestesítve a SUBARU DINAMIKUS és TÖMÖR dizájn-filozófiáját.
A megadott értékek alapján úgy tűnik, hogy a Crosstrek teljes mérete és tengelytávja nem változott, de a hasmagasság most 220 mm lett.
Az új Crosstrek a magasabb felszereltségű Platinumnál a 18 colos keréktárcsákkal kapható.
A fényszórók mostantól LED-ek és kanyarfunkcióval is rendelkeznek.
Milyen közlekedni a Crosstrekkal?
A 2024-es Crosstrek sorozat négy felszereltségi szintből áll, az alapmodell, a Trend, majd az Active, Comfort és a csúcsmodell a Platinum.
A Subaru Hungarytól kipróbálásra a Platinum felszereltséget kaptam meg.
A gázpedál gyengéd megérintése elég volt ahhoz, hogy tesztautónk felgyorsuljon. Az autópályás közlekedés során egy erőteljes gázpedálra lépéssel a kis SUV könnyen felgyorsul, jobban, mint ezt korábban az elektromotor nélküli XV-nél tapasztaltam. A CVT automata simára, érzékenyre és kiszámíthatóra van hangolva.
A Crosstrek kormánymozgatása könnyű, de jó visszajelzést ad az elfordítása közben.
A fékpedálja határozottan érezhető, a fékerő jól adagolható és megnyugtató érzés tudni, hogy a négy léghűtéses tárcsafék a fékasszisztenssel biztonságosan dolgozik.
A legtöbb Subaru modellhez hasonlóan a szimmetrikus összkerékhajtás alapfelszereltség. A Crosstrek egy lágy felfüggesztésű crossover, a rossz minőségű útburkolatokon is meglepően simán gördül át, de ennek ellenére a kanyarbiztonsága jóval több, mint amennyire egy átlag vezetőnek szüksége van.
A Crosstrek kevésbé hivalkodó megjelenése ellenére vitathatatlanul a kategória talán a legjobb terepteljesítményét nyújtja. A 22 cm hasmagasság is nagyban hozzájárul a durvább terepakadályok leküzdéséhez. A Crosstrek viszonylag rövid túlnyúlásai megkönnyítik a meredek lejtőkön való navigálást és a többfokozatú X-Mode terepjáró vezetést segítő rendszer a különböző körülményekhez optimalizálja az erőelosztást a kerekek között hegymenetben és ereszkedéskor is, újabban hátramenetben is működtethető.
Egy meredek terepösvényen a 2024-es Subaru Crosstrek Platinum hegyi kecskeként jött-ment le és fölfelé. A motor nem túl nagy forgatónyomatéka ellenére így is bőven elég ahhoz, hogy könnyedén megmászhasson meredek emelkedőket és kicsi méretei miatt rendkívül jól manőverezhető szűk kanyarokban. A Subaru három állású X-Mode kpcsolója a burkolatlan utakhoz hangolja a hajtásláncot. A választási lehetőségek: hóhoz, vagy a koszos úthoz, a másikat pedig a mély hóhoz vagy sárhoz. A középső állás a Normál, ami a kikapcsolt állapotot jelenti. A dombról ereszkedés-szabályozó (X-Mode) kis sebességű kipörgésgátlóként működik, amely szabályozza a fékezést, hogy a vezető csak a kormányzásra figyelhessen. Ennek a funkciónak a bekapcsolásával a Crosstrek biztonságosan ereszkedett a lejtő legmagasabb pontjáról.
Az e-BOXER hibrid hajtás a mindenkori vezetési körülmények alapján szabályozza a benzines erőforrás és az elektromos motor közötti teljesítmény-megosztási arányt, automatikusan váltogatva három üzemmód között (Benzinmotoros hajtás, EV hajtás és Elektromotoros rásegítés). Az átmeneteket nem érezni, egyszerűen csak teszi a dolgát. Ha követni szeretném az üzemmódokat, a megfelelő menüpontot kiválasztva, a képernyő hűen mutatja, éppen melyik üzemmódban dolgozik a Hibrid.
Nem mondhatjuk, hogy ez egy igazi terepjáró, de a Subaru Crosstrek már megfizethető, robusztus és üzemanyag-hatékony autó, amelyet úgy terveztek, hogy azért annál távolabb kerülhessen az aszfalttól, mint mondjuk egy Imprezával tehetnénk.
Biztonság:
Az új EyeSight vezetéstámogató technológia 14 funkciót kínál. Magában foglalja az automatikus vészfékezést, a sávtartó asszisztenst, az automatikus vészkormányzást, az automatikus távolsági fényszórókat és a kanyarodáshoz igazodó fényszórókat. Ez az utóbbi funkció hasznos a keskenyebb városi utcákon való átkelésnél, vagy ha szűk kanyarban fordulunk be egy gyengén megvilágított garázsba éjszaka. A holttérfigyelő, a hátsó keresztirányú forgalom figyelése és a hátrameneti automatikus vészfékezés megnyugtató biztonságot adnak.
7 új megoldás található (Frontális ütközésmegelőző fékrendszer, Vészhelyzeti kormányzás, Sáv közepén tartó automatika, Vészhelyzeti sávtartó automatika, ezenkívül kapott még egy középső mono lencsét, amivel a jelzőtáblákat is figyelni tudja. Az új EyeSight vezetéstámogató technológia a jobbról és balról feltűnő kétkerekű járműveket és gyalogosokat is felismeri. A rendszer egyik új eleme az érzékenyebben működő elektromos fékrásegítő, amely fokozza az Ütközésmegelőző fékezés reakciókészségét, emellett pedig csökkenti a működés zaját.
A tesztautóm nem rendelkezett elülső parkolókamerával és radarral ami az Outbacknél már széria, hasznos lett volna néhány szűkebb párhuzamos parkolás esetében.
A Driver Monitoring System egy olyan felügyeleti rendszer, amely infravörös érzékelőket és arcfelismerő szoftvert használ, hogy felismerje a vezetőt, a vezető fáradtságának vagy a figyelem elterelődésének jeleit. Olyan, mintha egy jó barát lenne az autóban, figyel és egy kicsit megdorgál, amikor erre szükség van. És még személyesen üdvözöl is, amikor a vezető beül az autóba! Működés közben a Driver Focus szoftver figyeli a vezető szemét. Figyelemmel kíséri az álmosságot, figyelemmel kíséri a szem bezáródásának időtartamát és a pislogás lassúságát, vagy ha a sofőr három-négy másodpercnél hosszabb ideig néz el az útból – például egy mobiltelefonra nézve -, a rendszer figyelmezteti a sofőrt. Megjegyzi a rádió, fűtés, stb. beállítását és a vezető felismerése után beállítja azokat.
A Subaru XV tovább fejlesztésének eredménye egy merevebb, egységesebb karosszéria, enyhe súlycsökkenés, valamint jobb általános kezelhetőség és menetminőség. Az új Crossteknél egy új ütközési segédkeret került az alvázba, amely segít elnyelni az elülső ütközéseket.
A hibrid hajtás bevezetésével még az eddiginél is alacsonyabbra került a tömegközéppontja, és tökéletesebb lett az első-hátsó súlyelosztás is. Az állandó szimmetrikus összkerékhajtás az eddigieknél is optimálisabban osztja el a vonóerőt az első és a hátsó kerekek között, így a vezetési élmény nemcsak kellemesebbé, hanem dinamikusabbá is vált, és az autó rendkívül kezesen és stabilan reagál a vezető parancsaira.
A Subaru Global Platform padlólemezt is tökéletesítették a mérnökök, akárcsak a futómű és a karosszéria dinamikus jellemzőit. A menetstabilitást érezhetően javítja a torziós merevség 10%-os növelése, a karosszéria és a felfüggesztési pontok merevségének növelése, valamint a késlekedés nélküli kormányreakciók biztosítása.
Crosstrek e-BOXER modellt kilenc légzsákkal szerelik fel, köztük olyan oldallégzsákkal, ami a két ülés között található.
Üzemanyag fogyasztás /Gyári adat/
Város: 8l/100 km
Autópálya: 7 l/100 km
Autóút: 6 l/100 km
Kombinált: 7 l/100 km
Tesztfogyasztás átlag: 7,2 l/100 km
Garancia és karbantartás
Mint sok rivális hibrid esetében, az e-Crosstrek is rendelkezik egy extra szavatossággal, amely 8 évre és/vagy 160 000 km-re biztosítja az autó drága meghajtó akkumulátor rendszerét. A crossovernél a garancia 8 évre szól és km korlátozás nélkül ad biztonságot.
Végszó
A 2024-es Crosstrek árához képest nagy tudású crossover, a Subaru ezzel bemutatja, hogyan tud olyan szubkompakt SUV-t építeni, amely nem tűnik nagy kompromisszumnak. Mi több, a Subaru teljesíti ezt a bravúrt, miközben árait versenyképesen tartja a többi kis SUVhoz képest. A korábbi XV hihetetlenül népszerű volt az elmúlt évtizedben sokoldalúsága és stílusa miatt, de az utódja most már rendelkezik azzal a kifinomultsággal, hogy még több előnyt szerezzen a versenytársak előtt.
Összességében a 2024-es Subaru Crosstrek sokoldalú, elég jól kivitelezettnek tűnik, szerintem egy aktív családnak ideális választás lehet.
Írta, fénykép: Dr. Déry Péter
Forrás:
Subaru Hungary
subaru.com