Subaru’s All-Around Safety Philosophy
A mini 360 több mint 60 évvel ezelőtti fejlesztésétől kezdve, a Subaru továbbra is megtartotta azt a filozófiát, amely előtérbe helyezi a biztonságot.
Már az 1960-as évek óta, amikor a világ még nem tekintette elsődlegesnek a biztonságot, a Subaru saját ütközésbiztonsági teszteket hajtott végre, és ma már az autóikat folyamatosan a legjobbak közé sorolják a biztonsági értékelések során Japánban és a tengerentúlon is.
.
Ennek alapja a Subaru All-Around Safety filozófiája.
A Subaru egyedülálló All-Around Safety filozófiájának négy szempontja van:
Elsődleges biztonság,
Vezetési biztonság,
Megelőző biztonság és
Passzív biztonság.
Az „elsődleges biztonság” olyan tényezőket jelent, mint a kiváló láthatóság és pl. a fáradtságra figyelmeztető rendszer.
A „vezetési biztonság” az utakon lévő tárgyak pontos elkerülésére és az elkerülés utáni irányíthatóságra utal.
A „megelőző biztonság” a balesetek megelőzésére és a károk mérséklésére irányuló erőfeszítés, az EyeSight rendszer olyan funkcióinak felhasználásával, mint pl. az ütközés előtti fékezés.
„Passzív biztonság” : Ha ezen háromlépcsős intézkedések ellenére mégis baleset történik, ebben a fázisban védi az utasokat.
Az autógyártók főként a passzív biztonságra összpontosítanak, néhányan a megelőző biztonságra is odafigyelnek. De a Subarunál mind a négy biztonsági szempontot figyelembe veszik, és az a tapasztalat, hogy emiatt a Subarukkal kisebb a halálos balesetek aránya a világban. A terveik szerint mind a négy fontos területen folynak fejlesztések, és a kapcsolódó biztonságot is tovább növelik. A Subaru mérnökeinek a célja, hogy 2030-ra nulla halálos balesetet érjenek el az All Around Safety-technológiák alkalmazásával.
Fatal traffic accidents of SUBARU cars (estimated from U.S. FARS data)
Annak érdekében, hogy 2030-ra nullára csökkenjenek a halálos kimenetelű közlekedési balesetek, az első időszakban arra törekednek, hogy 65 százalékkal csökkenjen a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma a fejlett vezetőtámogató rendszerek (Advenced Driver Assistance Systema ADAS) továbbfejlesztésével. A fennmaradó 35 százaléknál az utasok sérüléseinek mértékét is csökkenteni akarják a passzív biztonság fokozásával. Azon dolgoznak, hogy több életet tudjanak megmenteni a fejlett automatikus ütközésértesítéssel (Advenced Automatic Collision Notification AACN), a kapcsolódó szolgáltatások használatával.
Az a terv, hogy ezen intézkedések kombinációjával 2030-ra nulla halálos közlekedési balesetet érhessenek el!
A SUBARU autók halálos kimenetelű közlekedési balesetei (a becslések az Egyesült Államok FARS adatai alapján)
A halálos kimenetelű közlekedési balesetek alacsony arányának elérése az Egyesült Államokban és Japánban
2009 márciusától 2020 márciusáig vizsgálták az Egyesült Államokban és Japánban értékesített Subaru járműveket érintő halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát. Az Egyesült Államokban a Subaru járművekben a halálos kimenetelű közlekedési balesetek aránya 12 egymást követő évben alacsonyabb, mint az Egyesült Államokban értékesített főbb márkák átlaga.
* Japánban a Subaru járművekben a halálos kimenetelű közlekedési balesetek aránya is alacsonyabb. mint a hazai autógyártók átlaga 12 egymást követő évben.
* Ezeket a számításokat egymástól függetlenül, az Egyesült Államok Haláleset-elemző Jelentési Rendszere (FARS) és a japán Közlekedési Balesetek Kutató- és Adatelemző Intézete (ITARDA) adatai alapján végezték.
Adatok a halálos kimenetelű közlekedési balesetekről az Egyesült Államokban
Adatok a halálos kimenetelű közlekedési balesetekről Japánban
A Subaru biztonsági teljesítménye világszerte elismert
A Subaru biztonsági teljesítményteszteken (törésteszteken) és -értékeléseken esik át Japánban és Japánon kívüli állami szervezeteknél, beleértve a JNCAP-t Japánban, az IIHS*1-et az Egyesült Államokban, az Euro NCAP*2-t Európában és az ANCAP*3-at Ausztráliában, és a legmagasabb értékelést szerezte meg többségük.
2021 márciusában az új Levorg és az Outback elnyerte a JNCAP Five Star Vehicle Safety Performance 2020 díjat, amely a Japan New Car Assessment Program (JNCAP) legmagasabb minősítése.
*1 : IIHS: Az Insurance Institute for Highway Safety
*2 : Euro NCAP: European New Car Assessment Programme, az európai autók biztonsági információinak közzétételi programja
*3 : ANCAP: Az Australasian New Car Assessment Program, egy biztonsági teljesítményértékelési program, amelyet 1993 óta folytat az ausztrál és új-zélandi tranzithatóságok által létrehozott független szervezet.
A 2021-es év elismerései
A FYE2021 Commendations kiadványában
A TOP SAFETY PICK (TSP) díjat azok a járművek kapják, amelyek minden teszteredményben „Jó” minősítést szereztek, beleértve az
Offset Frontal Testet, a
Vezetőoldali Kisátlapolású Front tesztet és az
Utas-tesztet.
A töréstesztek során sorra került az oldalsó kis átfedésű elülső teszt, az oldalütközési teszt, a hátsó ütközési teszt és a borulási teszt, ezenkívül „elfogadható” vagy magasabb besorolást kap az autó a fényszóró értékelésben, valamint „haladó” , vagy magasabb besorolást a -jármű –jármű és gyalogos tesztekben.
Ezeken a besorolásokon túlmenően azok a járművek, amelyekbe a Fényszóróértékelésben alapfelszereltségként „Elfogadható” vagy magasabb besorolást szerzett fényszórókat szereltek be, megkapják a TOP SAFETY PICK+ (TSP+) minősítést.
Az autó teljesítményére való törekvés, amely hatással van az emberek közérzetére.
Azért, hogy a Subaruban hosszú távon minél kevésbé legyen fárasztó a vezetés, a tervezők komoly erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogya tulajdonosoknak kellemes vezetési élményt, jó láthatóságot és könnyű kezelhetőséget biztosítsanak. Fontos, hogy a sofőr bármilyen környezetben könnyen, akadálytalanul vezethessen és hogy az utasok számára is élvezetes, nyugalmas legyen az autózás.
A mérnökök olyan autókat terveznek, amelyek partnerek az autótulajdonosok életében azáltal, hogy olyan alapvető kényelmi járműfunkciókat építenek az autóba, amelyek gondoskodnak az emberek jó közérzetéről, mint például a kényelmes utastér és a tágas csomagtartó, amelyek kellemessé teszik az utazást.
Fejlett AWD technológia
(ACTIVE TOURQUE VECTORING: ATV)
( Vehicle Dynamics Control: VDC)
Az AWD évek óta a Subaru erőssége, és ezt folyamatosan tovább fejlesztik. Nagyon összetett kapcsolat van az AWD és a vezetési teljesítmény között. Például a közvetlen hajtású, kapcsolható 4WD-ben az első-hátsó tengely közötti nyomatékeloszlás 50:50 % arányú, azonban az első és a hátsó abroncsok különböző fordulatszámúak kanyarodáskor, ezért a nyomatékeloszlás az AWD-nél kanyarhelyzettől függően változik.
Azt tapasztalták, hogy a Subaruk vezetéséhez már hozzászokott emberek képesek kihasználni a Subaru AWD tulajdonságait, hogy biztonságosan és zökkenőmentesen kanyarodjanak. Az élvezetet és a nyugalmat tovább fokozhatná, ha mindenki így vezethetné a Subarukat. Ennek megvalósítására speciális vezérlési technológiát fejlesztettek ki.
A jármű reakciósebessége és pontossága
A reakciósebesség nagyban befolyásolja a vezetési biztonságot, ezért a Subaru rengeteg munkát fektetett rá. Minden alkatrész befolyásolja a reakciósebességet, a kormánytól, a felfüggesztéstől a karosszériáig és a gumikig.
A válaszsebesség mellett a válaszadás pontosságára is szükségünk van. A járműveknek mindig ugyanúgy kell reagálniuk, mint a járművezetőknek. Ha nem teszik meg, a sofőrök úgy érzik, hogy nehéz vezetni, mivel a járművek vezethetőségi tulajdonságai ellentétesek a vezető szándékaival. A Subaru törekvése, hogy javítsa az összes alkatrész pontosságát, és tegye élvezetesebbé a vezetést.
Subaru Driving Academy
A Subaru tesztpilótákat alkalmaz, akik a fejlett járművek vezetésével és értékelésével foglalkoznak, ám a fejlesztési szakaszban lévő autók értékelését kizárólag mérnökök végzik.
Az autózás során nemcsak azt értékelik, hogy mi a jó vagy rossz, hanem elméletileg is átgondolják, mit éreztek az autóvezetés során, és ezt a tapasztalatot beépítik a fejlesztésbe. A Subaru erőssége abban rejlik, hogy ahelyett, hogy megosztanák ezt a folyamatot, ugyanazok az alkalmazottak folyamatosan dolgoznak rajta.
A Subaru Driving Academy-nél a mérnökök olyan programok rendszerezésén dolgoznak, amelyek javítják a tesztvezetés során a vezetési készségeket és az értékelési készségeket.
A tréning révén a „hajtás”, „érzés”, „megfontolás” és „számszerűsítés” ciklusának rövid időn belüli végighaladásával csökkent a fejlesztésben a próbálkozásra-hibára fordított idő.
És azáltal, hogy sok időt töltenek az autók érzékszervi tuningolásával, lehetővé vált, hogy az autó úgy készüljön el, hogy az élvezetesebb és „lelki békésebb” legyen.
A SUBARU alaptechnológiái
Subaru Globális Platform
A meghajtás minősége és a passzív biztonsági teljesítmény magas fokának egyensúlya
A SUBARU bemutatja a Subaru Global Platformot, kezdve a 2016 októberében debütált teljesen új Imprezával. Az új járműplatform jelentősen megnöveli a karosszéria és az alváz merevségét, és tovább csökkenti a jármű súlypontját, növelve az aktív biztonság és a passzív biztonság szintjét, valamint pontosabb kezelhetőséget biztosít, csökkentett kellemetlen vibráció és zaj mellett.
Subaru Global Platform
Szimmetrikus összkerékhajtás (AWD)
Kiváló általános súlyeloszlás
A boxermotor által biztosított alacsony tömegközéppont és a kiváló hossz-keresztirányú súlyegyensúly kombinációja, amelyet a sebességváltó a jármű közepéhez közeli elhelyezésével érnek el, maximalizálja az összkerékhajtási képességet, és kiváló menetteljesítményt biztosít mindenféle forgalmi körülmények között. A SUBARU elkötelezte magát a Symmetrical AWD mellett, amelyre a vezetők minden helyzetben számíthatnak, a mindennapi városi használattól a nagy sebességű országúti vezetésig.
Symmetrical All-Wheel Drive (AWD)
Vízszintesen fekvő hengerek (Boxer motor)
Kompakt, alacsony súlypont
A boxermotor dugattyúi szimmetrikusan helyezkednek el, vízszintesen a főtengely bal és jobb oldalán. Mivel az egymással szemben fekvő dugattyúk kölcsönösen kioltják a motor rezgéseit, a motor egyenletesen tud forogni, ami csökkenti a jármű belsejébe jutó rezgéseket. A motor alacsony beépítése és kompakt kialakítása hozzájárul a jármű alacsony súlypontjához, nagy biztonságérzetet nyújtva vezetés közben.
EyeSight Driver Assist System
Sztereó kamerák fejlett tárgyfelismerési képességei
Stereo cameras
Az EyeSight járművezető-asszisztens rendszer két érzékelője, a visszapillantó tükör bal és jobb oldalán található, az emberi szemhez hasonlóan elhelyezett kamera. Ennek segítségével képes három dimenzióban észlelni a jármű előtt haladó járműveket és gyalogosokat és pontosan meg tudja határozni az egyes tárgyak távolságát, alakját és sebességét. Ez a megelőző biztonsági technológia segít elkerülni a baleseteket, minimalizálja a károkat és csökkenti a vezető terheit.
A 2020-as SUBARUkba beépített következő generációs EyeSight rendszer már áttervezett sztereó kamerákkal rendelkezik, amelyek tökéletesebb észlelést tesznek lehetővé, valamint 360 fokos érzékelőképességet biztosít a jármű elején és hátulján található négy radaregységből. Ez a rendszer még szélesebb körben kiterjeszti a biztonságos vezetést, beleértve a kereszteződések megfigyelését is. Ezenkívül az új Subarukban elfogadott „EyeSight X” továbbfejlesztett vezetőtámogató rendszer egyesíti a GPS és a QZSS „Michibiki” műholdrendszer információit nagy pontosságú 3D térképadatokkal, ami kibővíti a vezetést támogató funkciókat, beleértve a sávváltást is, valamint feladata a jármű lelassítása, mielőtt a járdaszegélyhez érne, és a forgalmi torlódások esetén kézenfekvő vezetési segítséget nyújt.
Írta: Dr. Déry Péter
Forrás: subaru.com