A CAN az a rendszer, amely harmóniában tartja Subarut. Gyakran mondják, hogy a kortárs járművek négykeréken gördülő számítógépek.
Példaként említhető, hogy ma minden Subaru kulcsfontosságú keretrendszere a Controller Area Network (CAN), amelyet úgy terveztek, hogy az olyan alkatrészek, mint az elektronikus vezérlőegységek, mikrokontrollerek, eszközök, érzékelők és működtetők, gazdaszámítógép nélkül kommunikáljanak és működjenek együtt.
Ez miért fontos?
Mert Subaruban szinte minden művelet, a gázadástól az ablakok kinyitásáig, nemcsak mechanikus funkció, hanem egybe kapcsolódó elektromos tevékenység is. Ha például megnyomja a fényszóró-kapcsolót, akkor az nem közvetlenül kapcsolja be a lámpákat, hanem a CAN-on keresztül jelet küld annak a vezérlőmoduljának. Röviden, a CAN harmonizálja a modulok közötti interakciót. A Subaru CAN nemcsak gyorsabb interakciót biztosít a jármű alkatrészei között, hanem hozzájárul a súlycsökkentéshez, a diagnosztika egyszerűsítéséhez és a jármű teljesítményének javításához.
Ennek a rendszernek alkalmazása a Subarunál
A Subaru a 2000-es évek elején kezdte el alkalmazni a CAN technológiát, és a CAN először a 2005-ös Legacy-n jelent meg. Azóta minden Subaru modellben bevezették.
A 2015-ös Legacy-től és Outback-től kezdve a Subaru járműveket új, nagy sebességű CAN-konfigurációval szállították: a CAN-t két különálló nagy sebességű áramkörre osztották, a fő CAN-ra és a karosszéria-CAN-ra.
A fontosabb rendszereket, például a motort, a sebességváltót és az ABS-t a fő CAN vezérli. A kevésbé kritikus elektromos rendszerek, például az elektromos ablakemelők, az irányjelzők és a HVAC (légkondi) vezérlése a karosszéria CAN-on keresztül történik.
A fő és a karosszéria CAN-ja egy átjárón keresztül kommunikál egymással, amelyet a Subaru Body Integrated Unit-nak nevez. A CAN kölcsönhatásba lép a helyi összekapcsolási hálózattal is, amelyet az érzékelők csatlakoztatására használnak.
Hogyan működik
A Subaru a verziójára LAN/CAN néven hivatkozik, ami a helyi hálózat / vezérlő területi hálózat rövidítése. Az irodai LAN-hoz hasonlóan a Subaru LAN/CAN hálózatba köti az eszközöket – de az eszközök különféle autós funkciók vezérlőmoduljai, nem pedig számítógépek és nyomtatók.
A CAN két vezetékből áll, amelyek a hálózat összes eszközét összekötik. Mindegyik vezérlőmodul rendelkezik adóval és vevővel is, így 500 kilobájt/másodperc sebességgel tud adatokat fogadni a többi modultól és alrendszertől, illetve továbbítani őket. A CAN egy üzenet alapú protokoll. A CAN üzenet keret azonosító adatokat, az egyes összetevők főbb adatait és egy hibaérzékelő kódot tartalmazza. A keret egy üzenetazonosítót is tartalmaz, amely meghatározza az adatok prioritási szintjét. Tehát ha két modul egyszerre próbál adatokat küldeni, akkor a magasabb prioritású üzenet élvez elsőbbséget.
Az EyeSight engedélyezése
A CAN által lehetővé tett komponensek közötti állandó nagy sebességű kommunikáció lehetővé tette a Subaru számára az EyeSight Driver Assist technológia bevezetését. A Subaru EyeSight két, a visszapillantó tükörre szerelt sztereó kamerán alapul, amelyek közel 20 autóhossznyit előre látnak. De az EyeSight kamerái haszontalanok lennének, ha nem kapcsolnák össze a CAN-on keresztül komponensekkel, amelyek olyan funkciókat vezérelnek, mint a fojtószelep, a fékezés és a kormányzás. Ez potenciálisan lehetővé teszi a jármű számára, hogy ezredmásodpercek alatt reagáljon a veszélyes körülményekre. Miközben a képeket a kamerák feldolgozzák, az adatok a CAN-on keresztül továbbítódnak a vezérlőrendszerekhez, beleértve a motort, a sebességváltót és a járműdinamikai vezérlőmodulokat. Vészhelyzetben az alkatrészek közötti kommunikáció a CAN-on keresztül segít lelassítani a járművet az ütközés előtti fékezésen és az ütközés előtti fojtószelep-vezérlésen keresztül. Az automatikus fékezésen és gázvezérlésen kívül az EyeSight olyan funkciókat is kínál, mint az adaptív sebességtartó automatika, a sávelhagyás és a lengésfigyelmeztetés. Ezek a funkciók a CAN által engedélyezett modulok és érzékelők közötti folyamatos kommunikációtól is függenek.
Röviden, a Controller Area Network egy ismeretlen hős, amely a Subaru karosszériája alatt fut. Ez a lenyűgöző összekötő hálózat biztosítja a mai Subaru járművek szinte minden teljesítményét, kényelmét és biztonsági funkcióját.
Írta Dr. Déry Péter
Forrás: subaru.com