MIÉRT SUBARUT VEGYÜNK? –ADATOK A SUBARURÓL

A Subaru főleg arról ismert, hogy gyors raliautókat, a raliautók közúti változatait és megbízható szabadidő autókat gyárt.

Ezt a legtöbben már tudjuk, de érdekes lehet azt is tudni, hol készülnek a Subaruk?
Utánanéztem, válaszolok a kérdésre, valamint néhány érdekes adatot is ismertetek a Subaruról. Remélhetőleg segítek megismerni valami újat a Subaruról és ez segíthet megalapozott döntést hozni a Subaru vásárlása előtt! Természetesen akik már Subaru tulajdonosok, nagyjából tisztában vannak az alább ismertetett Subaru tulajdonságokkal, a leendő Subarusoknak talán segítség  lehet ez az ismertető.

HOL KÉSZÜL A SUBARU?

Nos, a Subarunak összesen öt gyártóüzeme van, amelyek közül négy Japánban található. Az ötödik az USA-ban, az Indiana állambeli Lafayette-ben található. Az Egyesült Államokban a Subaruk iránti nagy kereslet miatt a Subaru vegyesvállalatot indított az Isuzu motorokkal. Az üzem hivatalosan 1989. szeptember 11-én kezdte meg a Subaru Legacyk gyártását. A gyár jelenleg valamivel több, mint 6000 alkalmazottat foglalkoztat, és azóta 4 millió Subarut gyártottak. A gyár jelenleg az Impreza, a Legacy, az Outback és az Ascent modelleket gyártja az észak-amerikai piacra.

A Subaru gyárai Japánban a Gunma prefektúrában, Ōtában találhatók, és négy telephelyből állnak. A Subaru-Chō gyárban építik a Subaru BRZ-t. Aztán ott van a Yajima üzem, ahol az összes többi, jelenlegi Subaru autókat építik. Az Otakita üzemben a Subaru kei-teherautókat (kisteherautókat) építik, míg az oizumi üzem gyártja a motorokat és a sebességváltót.

Subaru gyár Lafayette-ben, Indiana államban.

ADATOK A SUBARURÓL

Néhány jellemző annyira érdekes, hogy meg kell osztanom az érdeklődőkkel.
Ime öt érdekes tény a Subaruról:

  1. A BOXERMOTOR

Szinte az összes Subaruban „boxer” motor van.

Azt a motort nevezik boxermotornak, amelynél a hengerek laposan egymással szemben fekszenek. Ez az építési mód garantálja a motor kiegyensúlyozott járását, a legmagasabb fokú megbízhatóságot éppen úgy, mint az alacsony tömegközéppontot és ezzel az optimális menettulajdonságokat.

Hogyan lehetséges az, hogy egy olyan vállalat, mint a Subaru úgy dönt, hogy egyes dolgokat következetesen máshogyan csinál? Egészen egyszerűen: mert a Subarunál nem a legolcsóbb, hanem a legjobb megoldást keresik arra, hogy jó autókat készítsenek. Ezért a Subarunál egy olyan motorkoncepcióval kötelezték el magukat, amely csak a nagyon exkluzív német sportautóknál található meg. A boxermotor alapelve egyébként a repülőgépgyártásból származik, hiszen ott olyan hajtóművekre van szükség, amelyek nagyon hatékonyak, sima járásúak és megbízhatóak. Bizonyára a légi közlekedéssel való kapcsolat miatt is a boxermotorok személygépkocsikban történő alkalmazása a Subarunál régi hagyományokra tekint vissza. A boxermotor kiegyensúlyozottabb, mint a soros motorok, így simábban működik. Ezen kívül a lapos kialakításának köszönhetően a boxermotor a motortérben lejjebb is szerelhető, ez az autó súlypontját is lejjebb engedi, ami javítja a stabilitást.

  1. SZIMMETRIKUS ÖSSZKERÉK-MEGHAJTÁS

A boxermotor mellett a legtöbb Subaru összkerékhajtással érkezik. Míg a többi autógyártó luxusként kezeli az összkerékhajtást és a négykerék-hajtást, a Subaru ezt elengedhetetlenné teszi az autói számára.

Az összkerékhajtási rendszer jobb tapadást és irányíthatóságot biztosít a Subaru autóknak száraz aszfalton is, de ez különösen érezhető laza talajon. Noha ez nem igazán változtatja meg a napi városi vezetést, de bizonyos körülmények között nagyobb biztonságot ad még a száraz aszfalton is, és ez azt is jelenti, hogy adott biztonság mellett a Subaru jobb terepjáró képességekkel is rendelkezik. Tehát ez abban is segít, hogy ha olyan helyen lakik a tulajdonos, ahol sokat esik a hó vagy az eső, a Subaru ott is jól boldogul. Ez részben az oka annak, hogy a Subaru biztonságosnak hirdetheti az autóit, mivel az összkerékhajtás csökkenti annak lehetőségét, hogy a vezető elveszítse az uralmát az autó felett.

  1. SUBARU, RALI VILÁGBAJNOKSÁG ÉS COLIN MCRAE

A Subaru valószínűleg leginkább az 1990-es években a rali-világbajnokságban (WRC) elért sikereiről ismert. A csapat tulajdonképpen az 1980-as években kezdett ralizni Legacyval, de akkor még nem hozott sok sikert. 1993-ban mutatták be az Imprezát a mára jellegzetes kék és sárga színekben a címadó cigaretta gyár State Expressszel (555) . A csapat fő pilótája 1995-ben Colin McRae és Carlos Sainz volt.

Colin McRae megnyerte a bajnoki címet, megszerezve első és egyetlen bajnoki címét, valamint az első helyet a Subaru számára.

25 raligyőzelem fűződik a nevéhez, és 1998-ig a Subarunál maradt. Ezt követően a Fordhoz, majd később a 2003-ban a Citroenhez került. Sajnos 2007-ben helikopterbalesetben halt meg. De a rali egyik legnagyobbjaként él tovább.

1995 után a Subaru 1997-ig még két egymást követő bajnoki címet nyert. Ezen kívül 1995-ben, 2001-ben és 2003-ban háromszor nyerték meg a pilóta bajnokságot. A raliban elért sikereik a rali szinonimájává tette a nevüket. És a mai napig gyakran társítják őket a kék és sárga színnel.

Carlos Sainz

  1. A WRX STI

A gyártóknak el kell készíteniük és el kell adniuk raliautóik közúti változatát, ha versenyezni akarnak. Az Impreza 1992-ben került forgalomba Japánban. A vásárlók választhattak egy turbófeltöltős, nagy teljesítményű változatot, a WRX-et, ami a World Rally Experimental rövidítése. Ezután 1994-ben bemutatták a még inkább teljesítmény-orientált WRX STi modellt. A WRX STi kovácsolt dugattyúkkal, jobb intercoolerrel és nagyobb teljesítménnyel rendelkezett.

Sikerei ellenére a Subaru csak 2002-ben kezdte el értékesíteni a WRX-et az Egyesült Államokban. Bár eltartott egy ideig, míg Japánból eljutott az Egyesült Államokba, az Impreza azonnali siker lett. Az amerikai fogyasztók szeretik a formáját: egy szórakoztató, turbófeltöltős autó összkerékhajtással, de azért négyajtós, a praktikusság érdekében. A rali törzskönyve is nagyban segített abban, hogy az Impreza némi „utcai hitelt” kapott.

Az autórajongók szerte a világon szeretik az Imprezát. Ez a gyors autózásra vágyó fiatal autósok álma. Ami a felnőtteket illeti, az Impreza egy módja annak, hogy újra átéljék a fiatalságukat. De a négyajtós kialakításnak köszönhetően az Impreza továbbra is nagyon praktikus, és remekül használható családi autóként is.

  1. A SUBARU EREDETE

A Subaru egy különleges autógyártónak tűnik, rengeteg nagyteljesítményű autóval és komoly versenysikerekkel. Valójában azonban nem autógyártónak indult, hanem repülőgépek gyártásával kezdték a pályafutásukat. ld.: A Subaru története

A háború befelyezése után a repülőgépekből megmaradt alkatrészekből 1946-ban elkészült a Rabbit S-1 robogó, – jóval a Vespák előtt- ami a repülők hátsó kerekein gurult.

A Subaru csak 1954-ben készítette el az első autóját, ez a Subaru 1500 volt, egy kis népautó 1,5 literes motorral. Japánban az első önhordó karosszériás, hátsókerék hajtással.

Ezután jött ki a 360-as. Ez volt az első szériában gyártott Subaru.  A Subaru kihasználta a repülőgépgyártásban szerzett tapasztalatát, így készülhetett el ez a könnyű, de stabil szerkezetű négyüléses, négykerekű miniautó. Kerek formája miatt hamar ráragadt a „katicabogár” becenév. A közkedvelt jármű gyártását 11 év forgalmazás után 1970-ben állították le.

1965: A Subaru 1000, Japán első elsőkerékhajtásos autója

Ezzel az autóval kezdődött a Subaru és a boxermotor története, amit akkor még elsőkerékhajtással kombináltak. Más gyártók a hátsókerékhajtásnál maradtak vagy az elsőkerékhajtást aszimmetrikus hajtással kombinálták, aminek olyan nyilvánvaló hátrányai voltak, mint a nehézkes váltás és a vibráció. A Subaru a boxermotorok mellett kötelezte el magát, mivel ezek a motorok a repülőgépgyártásban már bizonyítottak. Ez a megoldás ennél az autónál szimmetrikus hajtáselrendezéshez és kitűnő egyensúlyhoz vezetett.

Ettől kezdve a vezetői környezet minden részlete, az ülés formájától a kerékfelfüggesztésig, a vezető szempontjainak figyelembevételével készül. Miközben csökkentik a kellemetlen zajokat és vibrációkat, az autót úgy „hangolják be”, hogy a vezető folyamatosan kapjon visszajelzést az út és az autó állapotáról. Ezzel párhuzamosan az „aktív biztonság” magában foglalja az autógyártóknak a baleset megelőzésére vonatkozó törekvését. Normál körülmények között a vezető akaratának engedelmeskedő autónak veszélyhelyzetekben is képesnek kell lennie a precíz reagálásra, hogy lehetővé tegye a balesetek elkerülését. Így az autó jó irányíthatósága nem csak vezetési élményt jelent, hanem biztonságot is. Ezt a törekvést nevezzük aktív biztonságnak.
A Subaru vezette az autóipart a biztonságra törekvés felé azzal, hogy elsőkerékhajtású autókat fejlesztett akkor, amikor a hátsókerékhajtás volt a szokásos. A Subaru volt Japánban az első a kiváló menetstabilitást biztosító technológiai újdonság, az elsőkerékhajtású autók tömeggyártásában.
Később a Subaru rátért az összkerékhajtású autók gyártására, ismét újra definiálva az elfogadott autóépítési elveket.

1972 szeptemberében vezette be a Subaru – a világon elsőnek- a gyári személyautó gyártásban az összkerékhajtást. Japánban elsőnek jöttek ki az első kerék meghajtással, innen már csak egy lépés volt a négykerékhajtás kifejlesztése.
Subaru Leone Station Wagon 4WD szériában gyártott kapcsolható négykerék hajtásával kezdődik az új meghajtási éra. Azóta a Subaru világszerte jóval több, mint nyolc millió összkerék meghajtású személygépkocsit épített, ezzel vitathatatlanul  piacvezető ebben a szegmensben.

LEGNÉPSZERŰBB SUBARU MODELLEK

Subaru vásárlásán gondolkodik? Íme néhány népszerű Subaru modell, amelyek közül választhatunk:

IMPREZA

Kezdjük a legismertebb modellel: a Subaru Imprezával. Ez egy minőségi kompakt szedán, amely kényelmet és bőséges helyet kínál. Természetesen a Subaru összkerékhajtási rendszerével is fel van szerelve, így csúszós útkörülmények között is könnyebb, bitonságosabb a vezetés. És természetesen, ha eléggé sportosnak érzi magát, a WRX STi is elérhető.

Míg egyes rajongók azzal érvelnek, hogy az STi már nem az, ami volt, a mostani STi-k még mindig lenyűgöző autók. Ezen kívül sokkal kifinomultabb és jobban felépített, mint a régiek, de azokban megvan még a nosztalgia a ralis múltjuk miatt.

Teszt 2019 

 LEGACY

Ha szedánt szeretne, és az Impreza túl kicsi, ne keressen tovább, itt van a Legacy. Ez a Subaru középkategóriás szedánja, ebben több a hely belül, mint az Imprezában. A 2021-es autóban alapfelszereltségként beépített adaptív fényszórókkal és a vezetőt segítő funkciókkal is jól felszerelt. Természetesen a Legacy is a Subaru összkerékhajtását is megkapta a biztonságos vezetés érdekében.

Az évek során a Subaru Legacy többféle motorral is elérhető volt. A kisebb teljesítményű változat általában 185 lóerő körül mozog. Míg a legerősebbek általában 260 lóerős motorral rendelkeznek. Bármelyik motort is választja, mindkettő boxer elrendezésű motor. Sajnos ma már Európába nem szállítják.

Teszt (2015)

OUTBACK

Az Outback a Subaru egyik legkelendőbb modellje. Míg az Imprezát a rajongók keresik, az Outbacket az átlagfogyasztó is szereti. Az Outback tulajdonképpen egy Legacy-alapú kombi, de viszonylag nagy mérete, megemelt hasmagassága miatt a közepes méretű SUV-okhoz hasonlítható.

Öt ülést és nagy fejteret kínál még a legmagasabb utasok számára is. A nagyobb hasmagasság az összkerékhajtással párosítva azt is jelenti, hogy az Outback viszonylag könnyedén tud terepen haladni. A Subaru Európában ma három különböző kivitelben kínálja az Outbacket, hogy megfeleljen a vásárló költségvetésének és igényeinek. A tengeren túl elérhető még egy turbós 2,4 literes változat 260 lóerővel.

Teszt

FORESTER

A Forester a Subaru válasza a növekvő kompakt SUV-piacra. Ha az Outback túl nagy az ízlésének, akkor a Forester lehet az optimális választása. Kicsit kisebb, mint az Outback, de természetesen van benne összkerékhajtás és a Subaru 2,0 literes boxermotorja. Turbófeltöltés azonban nincs, de elérhető hibrid változatban. A Tools Bible autóipari blog szerint az elmúlt 5 évben a Subaru Foresterből átlagosan 178 000 darabot adtak el évente.

Teszt

XV

A Subaru kínálata tele van szabadidő-autókkal, amelyek közül választhat. Ha még mindig túl nagynak érzi a Forestert, akkor valószínűleg az XV megfelelő a család számára. Valamivel olcsóbb, mint a Forester, de, mint minden Subaru, ez is összkerékhajtású. Négy különböző kivitelben kapható, hibrid verzió is elérhető, ha szereti.

Ismertető

EGYÉB SUBARU MODELLEK

Van még két Subaru modell, amelyek nem annyira népszerűek, de úgy érezzük, érdemes megemlíteni. Ott van a Subaru Ascent, amely a legnagyobb SUV-juk, és jelenleg az egyetlen Subaru, amelyben hét személy elfér. Kis szépséghibája, hogy Európában nem kapható.

És ott van még a hátsókerék meghajtású sportkocsi, a Subaru BRZ.

A Toyotával közösen épített kétajtós sportkupé azoknak ajánlható, akiknek nem kell magukkal vinni egy családot. Ez egyben a Subaru egyetlen gyártásban lévő autója, amelynek első motorja és hátsókerék-hajtása van. 197 lóerővel nem túl gyors, de így is jó móka vezetni.

Solterra

És ami a napjainkban egyre fontosabb, sürgetőbb lett, a fokozott környezetvédelem és a takarékosabb autóhasznâlat, ezért a Subaru is nagyot lépett, megépítette az első teljesen elektromos autójât, a Solterrát.    Magyarországon már a napokban kerül a kereskedésekbe, nemsokára kipróbálható, megvásárolható.
,,A teljesen elektromos autók sora a vadonatúj, 2022-es Subaru Solterra EV SUV-val kezdődik, de nyilván nemsokára sok más típus is követi.”
A cél az volt, hogy a vásárlók az új koncepció ellenére megtalálják benne a Subaru márka összes hagyományos értékét. A Subaru EV magában foglalja a már megszokott subarus sajátosságokat, úgymint a szimmetrikus összkerékhajtást, a fejlett aktív biztonsági technológiát, valamint a megbízható hosszú élettartamot és megbízhatóságot, amelyekről a Subaru járművek már régről ismertek, és ezeket ötvözi a következő generációs e-Subaru Global Platformmal.

Teszt nemsokára.

MIÉRT ÉPPEN SUBARU?

Az autóvásárlás gyakran érzelmi folyamat, így még ha azt mondjuk is, hogy egy bizonyos autó jó, előfordulhat, hogy mégsem akarjuk megvenni, mert nem az, amit szeretnénk. Akár az autó dizájnja, akár a márka imázsa miatt, vagy esetleg egyszerűen csak nem tetszik a kereskedés.
Ha azonban még mindig nem döntött, de már egy Subaru vásárlásán gondolkodik, és egy kis meggyőzésre van szüksége, ime néhány nyomós indok arra, hogy a Subaru mellett döntsön:

ÖSSZKEREKES RENDSZER

Ha olyan helyen lakik, ahol sokat esik a hó, vagy meredek, laza burkolatú az út, vagy egyszerűen csak szeret időnként terepezni, akkor a Subarut ajánljuk. A szimmetrikus AWD nem csak a laza talajon előnyös, hanem a száraz aszfalton is nagyobb biztonságot nyújt, mint a két kerék meghajtású autók. Ezen kívül kiemelkedő biztonságúak, a Subaru az egyetlen autógyártó, amelynek a törésteszten minden típusa elérte az 5 csillagot.
Igen, más autógyártók is kínálnak összkerék-meghajtású járműveket, és egyes autóknál ez a rendszer opcionális is, de a Subaru ezt alapfelszereltségként kínálja, kivéve persze a BRZ-t.
Ha tudja, hogy jól kihasználható az összkerékhajtás, akkor a Subaru egy nagyon jó választás. Autóik viszonylag olcsók, tekintve, hogy alapfelszereltségként kínálják az összkerékhajtást.

A SUBARU MEGBÍZHATÓ

Bár nem éppen golyóálló, de a Subaru megbízható jármű. Valójában a piac a Subarut azon autómárkák egyikeként tartja számon, amely megbízható, akár generációkon át,  a Subaru tartós autókat gyárt. Több autós szaklap szerint a Subaru nagyon jól teljesít a megbízhatósági felmérésekben.

Írta Dr. Déry Péter

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.