Hárombetűs rövidítések gyűjteménye

ABS (Anti-lock Braking System) Blokkolásgátló

AGS (Active Grille Shutter) Aktív Hűtőrács Zsalu, amely lezárja a levegő útját a hűtő elől, míg a motor fel nem melegszik. Akár menet közben is becsukódhat, csökkentve a légellenállást és a motort lehetőség szerint a legoptimálisabb hőmérsékleten tartja.

ALS –(Anti Lag System) Az ALS működési elve egy motorvezérlési technológia, amelynek segítségével minimalizálni lehet a turbó késedelemi idejét – a turbólyukat.

ASRAnti-Slip Regulation  Kipörgésgátló, az ASR a kipörgésgátló egy típusa, jelentése „csúszásgátló szabályozás”. Az egyes keréken elhelyezett keréksebesség-érzékelők használatával az ASR automatikusan aktiválódik, valahányszor az egyik vagy mindkét kerék megcsúszik, vagy „kerékpörgés” következik be. Az ASR különböző módszerekkel segít a kerékcsúszás megszüntetésében. Ha például a meghajtó kerék megcsúszik, az ASR beavatkozik a motor teljesítményének csökkentésével addig a pontig, amíg a tapadás meg nem történik. Ha csak az egyik meghajtó kerék csúszik, az ASR beavatkozik, és automatikusan lefékezi a csúszó kereket.

ATV (Active Torque Vectoring) a kanyarban fékezi a belső első kereket, ezáltal a külső kerék több hajtóerőt kap, ezzel csökkentve a megcsúszást. Az ATV a Subaru Vehicle Dynamics (VDC) ellenőrző rendszernek (ld. itt) része, amely folyamatosan nyomon követi az autó futását, a négy kerék forgási sebességét. Ha a Subaru letér a tervezett irányból/kanyarból ( homok, jég, esőtől síkos úton, stb) az Active Torque Vectoring rendszer úgy adagolja a fékerőt, -a VDC hardver ellenőrzése alapján-, ahogy az első kanyar-belső keréknek szüksége van ahhoz, hogy az autó íven maradjon.

AWD (All Wheel Drive) Az összkerékhajtás egy olyan négykerék-meghajtási rendszer vagy üzemmód, amely automatikusan váltja az erőt az első és a hátsó tengelyek között, hogy fenntartsa a tapadást, és ez általában megfelelő a könnyebb téli vezetéshez és a könnyű aszfalton kívüli használathoz. Röviden, mind a négy keréknek egyszerre, automatikusan biztosítja az erőt.

BOS  (Brake Override System) megakadályozza a nem kívánt gyorsulást. Ha a gázpedált és a fékpedált egyszerre nyomjuk, a Subaru szabályozza az erőt, így a fékpedált felengedve nem ugrik nagyot az autó.

BOV (Blow Off Valve)   A lefújószelep (bov, blow off valve, dump valve, pop off valve) egy szelep, ami a turbó nyomócsövéből engedi el a feleslegesen feltorlódott turbónyomást. Fontos a feltorlódott levegő kiemelése, ugyan is csak benzines, pillangószeleppel rendelkező autókban hasznos a lefújószelep, lévén, amikor a vezető lelép a gázról, olyankor a pillangószelep becsukódik, de turbó még tölt, és ahhoz, hogy ez a feltorlódott légoszlop ne az egyetlen szabad helyen, a turbón keresztül távozzon, azt ütésszerűen megállítva, kell neki biztosítanunk egy menekülési útvonalat. Ez az útvonal a lefújószelep, ami a pillangószelep bezáródásakor nyílik, és elengedi ezt a felesleges nyomást.

CVT(Continuously Variable Transmission) –Lineartronic– fokozatmentes sebességváltó.

DCCD  (Driver Control Center Differential) A kuplung oldó-állásában, a nyomaték eloszlás az első-hátsó tengely között 36-64 %. Ezt a nyomaték beállítást a vezető maga megváltoztathatja. Egy forgókapcsoló segítségével a pilóta az elektromagnetikus kuplungot mozgatja, amivel a bolygókerekek a kiválasztott program szerint változtatják a nyomatékot. (A maximális zárásnál a bolygókerekek az erőelosztást 50-50 %-ban osztják.

DC3 (Subaru Dynamic Chassis Control Concept) -(Subaru Dinamikus Karosszéria Koncepció), A rugalmasság és az erő ötvözése, a karosszéria merevítése a passzív biztonságért.

DIT  (Direct Injection Turbo engines) Turbó motorok közvetlen befecskendezéssel.

DMS (Driver Monitoring System) Driver Focus Distraction Mitigation System legfeljebb öt járművezetőt tud azonosítani a vezetőülésben. Olyan felügyeleti rendszer, amely infravörös érzékelőket és arcfelismerő szoftvert használ.

Dual Range  A Subaru a négykerékhajtás rendszer mellett a sebességváltóba ültetett egy plusz áttételt. Egy kar meghúzásával aktiválódik egy másik áttétel a sebességváltóban, ez a „felező”.

EBD (Electronic Brake Force Distribution)  Beállítja a fékerő eloszlását a hátsó kerekekre a jármű terhelési állapotának és sebességének megfelelően. Segít a jobb fékhatás elosztásában. A fékezésnél a fékerőt az EBD osztja, a fékasszisztens a vészfékezésnél segít be.

ECU (Engine Control Unit) A Subaru gyári motorvezérlő elektronikákról (ECU) tudjuk, hogy mennyire kifinomult, professzionális vezérlést hajtanak végre annak érdekében, hogy a Subaru boxermotorja – akár turbo, akár szívó – a lehető legideálisabban működjön, mind teljesítmény mind gazdaságosság, vagy akár környezetvédelmi szempontból.

Eye Sight Az Eye Sight rendszer a biztonság és a kényelem funkció kombinálásával az egyik legkedvezőbb árú balesetelkerülő technológia az amerikai piacon.
Funkciói:
Pre- Collision Fékezés, Sávelhagyásra figyelmeztetés, Aktív sebességtartó automatika, Pre- Collision Throttle Management, Holttér észlelés, Sávváltás segítés, Kereszttartó forgalmi riasztás, figyeli, hogy a szemed az úton van, vagy sem.

GPF  (Gasoline Particular Filter) Részecskeszűrő

LSD (Limited-Slip Differential)  A korlátozott csúszású differenciálmű (LSD) egy mechanikus eszköz, amely a differenciálba van beépítve. Megakadályozza a tapadási veszteséget, és szükség esetén optimalizálja az energiaelosztást. Normál működés közben a kerekek különböző sebességgel foroghatnak, de ha egy kerék extra teljesítményt vagy vonóerőt igényel, át tudja adni a nyomatékot arra a kerékre.

MPT  (Multi-Plate Transfer Kuplung), elektronikusan vezérelt középső differenciál, amely folyamatosan vezérli a nyomaték elosztását az első és a hátsó tengelyek között, hogy megfeleljen a mindenkori forgalmi helyzet követelményeinek. A Multi-Plate Transfer Kuplung alap esetben (általában) 60/40 % arányban osztja a nyomatékot az első-hátsó tengely között, de ha szükséges, automatikusan 50/50 % arányban osztja el az erőt erős gyorsításkor, vagy egyébként, ha a közúti körülmények úgy indokolják.

NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration)  a járművek frontális -, oldalsó ütközésével és borulásával teszteli a járműveket.

NVH: (Noise, Vibration, and Harshness)  Csökkenti a zajt, a rezgést és növeli a merevséget

SGP (Subaru Global Platform)  Alaplemez, amely 70% -kal merevebb szerkezettel büszkélkedhet, mind a torziós, mind az első felfüggesztés merevségében és 100% -kal merevebb az első oldalsó hajlítási és hátsó segédkeret merevségében az előző kiadásokhoz képest

SI-DRIVE  (Subaru Intelligent Drive)  motorvezérlő szoftver, a motor átprogramozását végzi.

S.U.V (Sport Utility Vehicle) A sport-haszonjárművek vagy terepjárók olyan autók besorolása, amelyek a közúti személygépkocsik elemeit egyesítik a terepjárók jellemzőivel, mint például a megemelt hasmagasság és a négykerék-hajtás.

UHSS (Ultra High Strength Steel) A különleges acél ötvözet drága, könnyű, de nagy merevségű. Nevet is adtak neki: nagy szilárdságú acél, a szelektív használata lehetővé teszi a vékonyabb tető oszlopok alkalmazását a kiváló kilátás érdekében.

X-mod, egy elektronikus vezérlés együttes, a CVT, a kipörgésgátló, és az AWD elektronikák együttes működésére támaszkodik.

VDC (Vehicle Dynamics Control) úttartó dinamika szabályozó, ami megakadályozza az autó alul, vagy túlkormányozottságát a gyors kanyarokban.

VTD  (Variable Torque Distribution) aktív nyomaték elosztás. A VDT és a VDC rendszerek egyidejűleg működnek, hogy segítsenek fenntartani a tapadást és a stabilitást, és korrekciós intézkedéseket hoznak, mielőtt a vezető észre venné. Az első és a hátsó kerekek közötti erőelosztást szabályozza.

WRX STI (Subaru Tecnica International)  A Subaru Corporation motorsport részlege. A Subaru WRX STi olyan felszereltségi szint, amely a ralira kész WRX-et még félelmetesebb erővé alakítja a pályán..

Írta, gyűjtötte: Dr. Déry Péter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.