EyeSight Rendszer

Az Új Subaru Látás® Rendszer

A japán Subaru kifejlesztett egy új, fejlett biztonsági Látás® rendszert, amit Eye Sight –nak neveztek el. Ezt először a 2013-ban kiadott Subaru Legacy és Outback modelleknél vezették be. Ma már a 3. generációt építik be az összes Subaru modellbe. Az eredeti első verzió 2007-ben mutatkozott be.

Cherry Hill , NJ – Subaru of America , Inc. bejelentette, hogy a népszerű Látás® vezetést segítő rendszernek egy új, továbbfejlesztett változata most debütál az új 2014/2015 Legacy, Outback modellekben. Az új rendszer már színes sztereó kamerákat tartalmaz, mintegy 40 százalékkal hosszabb és szélesebb érzékelési tartományban lát az előző generációhoz képest. Ebben már a féklámpa érzékelése is teljes mértékben működik.
A Látás® rendszer jelenlegi generációja megkapta a legmagasabb minősítést az amerikai Biztosítási Intézettől, (Highway Safety IIHS ) , az IIHS által végzett első teszt szerint a balesetek elkerülése az elmúlt évben ezzel technológiával sikerült a legjobban.

A Subaru Látás® rendszer a biztonság és a kényelem funkció kombinálásával az egyik legkedvezőbb árú balesetelkerülő technológia az amerikai piacon. Az akció már majdnem két éve tart az USA-ban, a rendszert már széles körben dicsérték a biztonsági szakértők és a vásárlók. A kutatások azt mutatják, hogy tízből kilenc Subaru tulajdonos, akik a látás rendszerrel vásároltak Subarut, csak ezt ajánlják, és több mint a fele azt mondja, hogy ez a rendszer már segített elkerülni balesetet.

Még ebben az évben három további technológiával egészítették ki a Látást®: holttér észlelése, sávváltás segítő és a hátsó kereszttartó forgalmi riasztás. Már ezek az új rendszerek kerülnek bevezetésre a 2014-es Subaru modellekbe.
A rendszer valójában hét különböző biztonsági funkciót foglal magában, magyarázza járműgyártás igazgatója Dave Sullivan:

Pre- Collision Fékezés
Sávelhagyásra figyelmeztetés
Aktív sebességtartó automatika
Pre- Collision Throttle Management
Holttér észlelés, Sávváltás segítés
Kereszttartó forgalmi riasztás
Látás, amely figyeli, hogy a szemed az úton van, vagy sem. – Ez már az új generációs fejlesztés eredménye.

A Subaru Látás® rendszer egy pár előrenéző kamerából áll, amely arra hivatott, hogy észrevegye az autó körül esetlegesen adódó akadályokat.

Ezek a rendszerek ismerősek lehetnek azok számára, akik figyelemmel kísérték, ahogy a többi autógyártók már korábban egy sor digitális technológiát vezettek be abból a célból, hogy segítsenek megelőzni ütközéseket – vagy azok súlyosságának csökkentését, ha a baleset mégis megtörténik.

A Subaru kifejlesztette a hét biztonsági funkciót teljesítő Látás® rendszert egyetlen szenzorral -, ahelyett, hogy tetszőleges számú radarra, szonárra, vagy lézeres érzékelőkre támaszkodna a baleset elkerülésére. Minden feladatot a Látás®-ra bízott.

A Subaru olyan partnerekkel dolgozik együtt, mint pl. a Fujitsu is, a Látás® néhány alkatrészét ők szállítják, de az alapvető fejlesztést belső erőből oldja meg. Ez meglehetősen szokatlan lépés olyan időszakban, amikor más, a biztonságra törekvő óriások, mint a Mercedes-Benz, a Ford, a Toyota és a BMW is jelentős mértékben támaszkodik külső segítségre a beszállítóktól, mint például a német Bosch cégre.

A Látás® nem annyira gyors, vagy erős, mint néhány, a legújabb rendszerrel ellátott high-end luxusautókban, mint a Toyota LS vagy a BMW 7-es sorozat, de mégis lenyűgöző a praktikussága. A Látás® rendszer előnye a radar, szonár, lézer rendszerekkel ellentétben, hogy a hang-, v. radarhullámokkal szemben, nem verődik zárt helyen, megzavarva a vételt, valamint, hogy az érzékelési szög nagyobb, mint a radar alapú rendszereknél.
Valószínű lesz még nagyobb teljesítményű – azaz gyorsabb – processzor a későbbi változatokban.

Úgy látszik, a Subaru a vevőket is lenyűgözte a Látás® rendszerrel, mert a vevők aránya már meglepően magas. A Látás® rendszer az összes Subaru modellben megjelenik – és később valószínűleg fokozatosan csökkenő áron, mivel a megemelkedett mennyiség tolja lefelé a termelési költségeket.

Működése:

Ahhoz, hogy bemutassák, milyen jól működik a technológia, a gyártó meghívta újságírók egy kis csoportját a régi Willow Run Airport túlsó szélén Detroit külvárosában. A demo meglepően egyszerű: egyszerűen csak elindítani az autót a cél felé 30 km/ó sebességgel, majd ellenállni a késztetésnek, hogy fékezzünk.

Igaz, az akadály valójában csak egy életnagyságú kép egy túlméretezett kartondoboz oldalán, de az akadály felé haladva, ezt tudva is komoly akaraterőt igényel, hogy az utolsó pillanatban ne tapossunk a fékre.
Nagy önuralom szükséges ahhoz, hogy fékezés nélkül közelíts az autóhoz, de hinni kell abban, hogy a Subaru EyeSight rendszer becsülettel teszi a dolgát.
Ám kiderül, hogy valóban nem kell fékeznünk! Egy pillanattal korábban a Subaru Outback egy figyelmeztető hangot ad, majd automatikusan beindulnak a fékek, épp időben ahhoz, hogy a lökhárítónk a 2 méteres doboz előtt még megálljon.
A Látás® két kamerája, miközben pislogás nélkül bámul előre, képeket küld az út minden egyes tizedmásodpercében. A két kamerából érkező képet a mikroprocesszoros rendszer, mint egy emberi agy dolgozza fel.
· Amikor a Látás® úgy dönt, hogy ütközés fenyeget, hanggal figyelmezteti a vezetőt. Ha az autós nem reagál, elveszi a gázt, majd a rendszer kezd enyhén fékezni. Ha még mindig nincs sofőri beavatkozás, a Látás® a jármű maximális fékerejét aktivizálja – ebben az esetben hirtelen, rövid fékúton meg kell állnia,
Ez nem kellemes érzés, és Sullivan (Marketing Launch & Strategy Manager at Subaru of America) hangsúlyozza, hogy ez nem azt jelentette, hogy a rendszer digitális másodpilótaként szolgáljon, hogy átveszi a vezetési feladatokat míg az ember a kormánykerék mögött ellazul. Sőt, miután a harmadik ilyen automatikus leállás következik be, a Látás® kikapcsolja magát amikor az autó leáll – természetesen erre figyelmezteti a vezetőt – majd a Látás® újraindul az autó következő indításakor..

Ugyanilyen fontos, ahogy Sullivan magyarázza: „Ha a vezető megérinti a féket, vagy megpróbálja kikerülni az akadályt, a látás visszaadja az ellenőrzést. Tehát ebben az esetben nem írja felül a vezetőt.”

Egyéb funkciók :

A rendszer akkor is figyelmezteti a vezetőt, ha kisodródott a sávjából.

A Látás® figyeli, hogy a szemed az úton van, vagy sem. Ez már az új generációs fejlesztés eredménye.

Adaptív sebességtartó automatika -Tempomat

Két kamera van felszerelve a visszapillantó tükör két oldalán, hogy figyelemmel kísérje a forgalmat, és reagáljon a körülményekre, még mielőtt a vezetőnek beavatkoznia kellene. Az egyik feladata a tempomat optimalizálása, figyeli az előtted haladó jármű tempóját, és segít abban, hogy biztonságosan állítsa be a követési sebességet. Leginkább az autópálya használatra szánták, a Látás®, az Adaptive Cruise Control rendszer segít fenntartani a biztonságos követési távolságot, fékez, vagy gyorsul az autó, a vezető által kiválasztott sebesség fenntartásában. Az Adaptive Cruise Control működőképes 40-185 km / h  sebesség tartományban, és ha a forgalom megáll a jármű előtt, ha szükséges, folyamatosan fékez, akár addig is, amíg a jármű megáll. Kényelem szempontjából különösen előnyös az adaptív sebességtartó automatika az idegőrlő stop- and- go autópálya forgalom előre araszolásában.

Ütközés előtti fékezés BRAKING

Miközben a járművek haladnak előtted, a Látás® megszólal, és villog, -figyelmeztet, ha ütközés veszélye áll fönt. És ezt automatikusan követi a fékezés, ha a vezető még nem tette meg.
A nehéz forgalmi viszonyok között a Látás® figyelmezteti a vezetőt, ha a jármű előttünk halad, és a vezető nem reagál néhány másodpercen belül a lassítására. A technológia segít csökkenteni az ütközés által okozott károk súlyosságát azzal, hogy először elveszi a gázt ha érzékeli az akadályt előttünk, annak ellenére, hogy a gázpedált még folyamatosan nyomjuk. Ezután intenzíven fékez.
Ha azonban a sofőr ösztönösen változtatott a gázpedál nyomásán, a Látás® feltételezi, hogy a sofőr figyel, kiengedte a féket, így nekiütközött az Outback az előttünk álló doboznak.
Ezért a rendszert úgy alakították ki, hogy ha a sofőr lát menekülési útvonalat valamelyik oldalon, akkor felgyorsíthatja az autót, kikerülheti az akadályt. A következő alkalommal, sofőrünk egyenletesen nyomta a gázpedált, és az autó megállt az ütközés előtt.
A rendszer képes felismerni az előre programozott tárgyak, mint például járművek, motorosok és kerékpárosok, gyalogosok alakját, ez is segíthet enyhíteni, illetve elkerülni a baleseteket.

A Látás® kamerák is segíthetnek a stop- and- go vezetésben (miután a vezető aktiválta az adaptív tempomatot), követve az autó előtti járművet egy előre beállított távolsággal. A rendszer nem kapcsolható be 30 km/ó alatt, de ha e fölött már aktiválódott, marad akkor is, ha nem éri el ezt a sebességet, tartja a lépést és leállítja az autót, ha szükséges. Ha a forgalom újraindul, akkor hangjelzést ad, követeli a gázpedál gyors lenyomását (vagy a kormányon a billentyű lenyomását) és az autó újraindul.

PRE COLLISION THROTTLE MANAGEMENT

A rendszer érzékeli az akadályokat a jármű előtt. Ha gyorsul, amikor éppen nem lehet, akkor a Látás csökkenti a motor teljesítményét, hogy mérsékelje, vagy potenciálisan elkerülje az ütközést.
A motor teljesítmény csökkentése mellett, körülbelül 30 km / h sebességnél, ha további lassulás szükséges, a Látás Pre – Collision fékrendszer beindul, ez is segíthet elkerülni egy esetleges ütközést. A Pre- Collision Fékezés mindig a háttérben marad, úgy viselkedik, mintha a vezető második szeme lenne. A rendszer ideiglenesen kikapcsolható off- road vagy durva közúti közlekedés esetén.
Alacsonyabb közlekedési sebességnél is alkalmazza a Látás® az ütközés előtti fojtószelep vezérlést. Ez mindössze 5 százalékkal fogja csökkenteni a gázt, azért, hogy ösztönözze a vezetőt arra, hogy lassítson, mielőtt az ütközés előtti figyelmeztető megszólal és bekapcsol az ütközés előtti fékrendszer.
Blind Spot felismerés

Ez a vezetést segítő technológia érzékeli, ha autó érkezik az autó holtterében. Ebben az esetben, ha az irányjelző be van kapcsolva, akkor figyelmezteti a vezetőt, hogy ne váltson sávot. Egy villogó fény jelenik meg a tükör oldalán és a riasztás aktív marad, amíg az autó a szomszédos sávban kikerül a holttérből.
Subaru BSD radar érzékelőt használ az autó oldalsó és a hátsó látóterének ellenőrzésére.

Departure Warning

Ugyanígy a Látás® rajta tartja a szemét a másik járművön, mindkét oldalt figyeli, azt is, hogy a jármű a saját sávjában halad-e. Figyelmeztet, ha már véletlenül megingott, túl messze kilép a sávjából. Nyomon követi a forgalmi sáv jelöléseket és vonalakat, a Subaru Látás® rendszer érzékeli, ha az autó elkezd vándorolni a sávon kívülre anélkül, hogy irányjelzőt használna. Az irányjelző törli a figyelmeztetést!
Sávváltás asszisztens
A sávváltást segítő rendszer figyelmezteti a vezetőt az autó mindkét oldalán a gyorsan közeledő járműre. Csak villog a figyelmeztető jelzés az oldalsó visszapillantó tükörben, ha az irányjelző van kapcsolva.

Hátsó Kereszt forgalom Traffic Alert

A hátsó kereszttartó forgalmi riasztás

arra az esetre szól, ha a hátrafelé néző radar érzékeli a hátulról mindkét irányból közeledő járművet, mint pl. a plázában egy parkolóhelyről való kitolatáskor. A radar 135 m – ről látja a jármű mindkét oldalán a közeledő járművet, érzékeli, és beindítja a figyelmeztető lámpát a műszerfalon. A rendszer azt is érzékeli, ha az autó akár 10 m – re van a jármű mögött.
Figyelmeztetések
A Látás®, a Blind Spot felismerés, a Land Change Assist és a hátsó Traffic Alert nem helyettesíti a kellő gondosságot és körültekintést az úton. A rendszer nem reagál minden helyzetben. Vannak bizonyos üzemeltetési korlátozások, mint például, ha az időjárási körülmények rosszra fordulnak, amikor a kameráknak homályos a kilátás. Még a legfejlettebb technológia sem pótolja a vezető figyelmét a közlekedésre.
A Látás® egy olyan vezetőt segítő rendszer, amely lehet, hogy nem működik optimálisan minden vezetési körülmény között . A vezető mindig felelős a biztonságos és figyelmes közlekedésért!. A rendszer hatékonysága számos tényezőtől függ, úgymint a jármű karbantartása, és az időjárási és útviszonyok. Lásd az útmutató teljes részleteit rendszer működését és korlátait .
Kérjük, ne felejtse el kikapcsolni Látást® , ha autómosóba megy!

A frissítések folyamatosan jönnek, és ezen a téren még további meglepetés érkezik, különösen, ha azt vesszük, hogy a jelenlegi látás rendszer már így is a legjobb balesetelkerülő rendszer a piacon. Az IIHS nemrég felmérte az összes rendelkezésre álló rendszer tesztjét, ez alapján megállapította, hogy kevés jármű volt képes arra, hogy elkerülje a frontális ütközést 12 mph -nál, és csak a Subaru modellek voltak képesek arra, hogy elkerüljék az ütközést 25 mph sebességnél. Ezért egyedül csak a Subaru modellek kapták meg a legmagasabb, hat csillagos minősítést.
Az új fejlesztések azt mutatják, hogy jelenleg a Látás a legbiztonságosabb balesetelkerülő rendszer a piacon és a további fejlesztések eredményeképpen egyre biztonságosabb!

A Nemzeti Ügynökség az Autók Biztonságáért és az Áldozatok Védelméért nevű szervezet által működtetett Japán Újautó-értékelő Program (JNCAP) a múlt héten jelentette be, hogy 9 márka 26 modelljének átfogó tesztje után az EyeSight rendszerrel felszerelt Subaru- modelleket találta a legjobbnak. A Japánban eladott új Subaruk 80 százalékát a vásárlók már ezzel a rendszerrel rendelik meg, hiszen a berendezés több modell opcionális felszereltségi listáján is szerepel.

Idén augusztusban az észak-amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet (IIHS – az amerikai autóbiztosítók által támogatott nonprofit szervezet) a legrangosabb biztonsági díjat, a 2014 TOP SAFETY PICK+ (TSP+) címet és a legmagasabb “Élenjáró” biztonsági besorolást (6 pont a 0-tól 6-ig terjedő skálán) ítélte meg az EyeSight rendszerrel felszerelt vadonatúj, 2015-ös Subaru Outback frontális balesetmegelőző képességéért.

Gyűjtötte, írta: Dr. Déry Péter www.lezerdent.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük