2015 Subaru Outback 2.0 D CVT bemutatása és teszt
Ausztrália területének nagy részét az úgynevezett Outback régió foglalja el. Ez az Ausztrália hatalmas, távoli, kietlen része lett a Subaru Outback névadója. Az FHI által választott név célja az volt, hogy hangsúlyozza, az Outback képes arra, hogy ezen a vidéken is jól boldoguljon.
A Subaru Outback-et a japán Fuji Heavy Industries (FHI) autógyártó részlege 1994-től a középkategóriájú Subaru Legacy kombiból kifejlesztve, “Outback” névvel indította útnak.
A Legacy Outback kombi 1994-ben debütált, mint a második generációs Subaru Legacy átalakított változata. A Legacy karosszériához oldalsó burkolat hozzáadásával, megemelve a hasmagasságot, megerősítve a felfüggesztését, kész lett az Outback. Az alkatrészek kis különbségeitől eltekintve, az Outback az összes összetevőkben szinte közös a donor Legacy modellel. Japánban Legacy Grand Wagon néven indult, de a legtöbb országban, mint Legacy Outback vált ismertté. A Subaru vezetősége úgy döntött, hogy lerövidíti a nevet és 1996-ban már önálló típusként, Subaru Outback néven indította csatába az autópiacon, a világ első Sport Utility Vehicle-jét.
A Legacy-alapú crossover nagyon sikeres a mai SUV osztályban, így nem csoda, hogy az FHI már 2014 nyarán az USA-ban bemutatta a teljesen új 2015. évi Outback-et, az ötödik generációs Subaru crossovert. Tavaly 513.700 Subarut adtak el az Egyesült Államokban, minden negyedik értékesített darab egy Outback volt. Persze az új Outback megjelenése szükséges is volt, hiszen a konkurenciával lépést kell tartani!
Az FHI célja az új 2015-ös kiadású Outback-el, hogy vonzza az új vevőket, elhódítva őket az úgynevezett prémium márkáktól. Húsz évvel az Outback bevezetése után, azért a Subaru továbbra is hű maradt az eredeti elképzeléséhez, miszerint az ötödik generációs Outback karosszéria formája, mérete továbbra is felismerhető legyen, teljes mértékben megmaradjon egy kényelmes, jól használható családi szabadidő autónak.
Első pillantásra úgy tűnik, az új Outback egy kicsit nagyobb, mint a kifutó modell volt, tényleg nagyobb az adatok szerint is, egy kicsit kevesebb külső burkolattal és letisztultabb első-hátsó formával.
2015-ös kiadásnak nevezték el, jóllehet Amerikában 2014 nyarától már árulták. Európában a Genfi Autószalonban mutatták be először márciusban és ezután áprilistól már nálunk is kapható.
A korábbi kiadásokban még nem éreztem a fényűző luxust a Subarukban, amíg meg nem jelent az új 2015 Outback.
Lehetőségem volt az eddigi összes Outbacket kipróbálni, mondhatjuk, hogy az Outback 2015 az eddigi legtágasabb belsőt kínálja, még merevebb és ezzel csöndesebb is lett a karosszéria és a modell 20 éves történetében legjobb lett az üzemanyag felhasználása is. A merész, új vonalak kialakítása mellett vonzó még a közúti agilitása, és az off-road használhatósága, a jó arányban eltalált rugózási kényelem, a belső kifinomultsága, a biztonsági technológiák, mindezek együttesen nagyban emelik az autó használati értékét.
De ahogy a Subaru nagyobb kényelemre, luxus megjelenésre törekszik, tartottam tőle, hogy esetleg tönkreteszi a vezetési élményekben megszerzett hírnevét, ha pl. az Outbackben is megjelennek azok a hivalkodó, talán feleslegesnek tűnő extrák, amelyek az ún. „Prémium” autókban megtalálhatók. De megnyugodtam, a most kijött típusban egyelőre mindkét törekvés fellelhető, az elegancia és luxus, de párosítva a jó vezethetőséggel, vezetési élménnyel.
Nem könnyű lavírozni a kényelmes családi crossover és a kemény terepjáró között, de az FHI-nek az új Outback-el, a tovább finomított futóművével, az X-Mode rendszerrel sikerült egy mindkét célra nagyon jól használható autót teremteni! Nem véletlen, hogy az amerikai piacon ma már a legkedveltebb crossover az Outback!
BELSŐ
Az első ülések kényelmesebbek, mint korábban, kicsit hosszabbak az ülőlapok, jobb az oldaltartása, éppen annyi, hogy ne menjen a kényelem rovására. Kényelmesen beállítható a dönthető fejtámla.
A tesztautó 2.0 D Sport puha bőr ülése kényelmes, az első kartámasz pihentető, alatta rakodóhellyel, a hátsó pohártartót rejt. A belső igényesebb anyagokból készült az egész modellsorozatnál, egyes modelleknél a hátsó ülések is ülésfűtést kaptak.
A megnövekedett tengelytáv jól jött, a kifutó modellnél sem lehetett panasz a hátsó sorban a lábtérre, de itt még több a hely az első és a hátsó ülés között, bőven van hely a nagyobb növésűeknek is. Mindenképpen kényelmesebb lett, még akkor is, ha az első üléseken magasabb emberek ülnek, a hátrább tolt fotelekben. A hátsó ülőpárna is hosszabb lett az elődjénél, így a comb megtámasztása is jobb érzés és még mindig marad elegendő hely a térdeknek.
Szerencsére az Outbackben nem erőltették a harmadik üléssort, ezért a négy, esetleg öt utasnak is kényelmes helyet biztosítanak.
Az Active szinten kapunk 10 irányban mozgatható motoros vezetőülést, bőrborítású kormánykereket, ködlámpákat, sötétített üvegezést, pollenszűrőt, fűthető első üléseket, fűthető külső tükröt, esőérzékelős ablaktörlőt és ablaktörlő jégtelenítőt.
Fokozni lehet a kényeztetést a Comfort modelleknél, itt elérhető a két programos memóriarögzítésű, 12 irányban elektromosan állítható vezetőülés. Három fokozatban fűthetők az első, két fokozatban a hátsó ülések (sajnos ez nálunk nem jelenik meg), a motoros csomagtérajtó magassága beállítható memóriával. A Sport kivitelben elektromosan állítható az utas ülés is, de ez csak négy irányban szabályozható, az üléseket finom minőségű perforált bőrkárpittal borítják. Mindegyik modellnél kétzónás klímaberendezés, fűthető külső tükrök, szélvédő jégtelenítő, bőr kormánykerék, egyes típusoknál kanyarkövető ködlámpák, valamint egy továbbfejlesztett szórakoztató rendszer található.
Új a high-end audio rendszer, a Harman / Kardon® 576 wattos erősítővel. Elöl elhelyezett középső hangszórót és egy hátsó mélynyomót kapott, a tökéletes hangzásról az összesen 12 Harman / Kardon hangszórós rádiós egység gondoskodik. Az AM / FM / HD rádió rendszer standard már a Comfort kiadásokban. Nagyon szépen szól, bár a tesztnél inkább a motor duruzsolását figyeltem és a váltó precíz szabályozását. A navigációs rendszer szinte azonnal rálel a műholdakra, interaktív hangutasítással működtethető, sajnos csak angol nyelven, és ezzel a funkcióval működik az audio és a kétzónás automata klímaberendezés is.
A szórakoztató rendszert egészíti ki az 5, vagy 7 hüvelykes információs, nagyon jó felbontású LCD kijelző. Az érintőképernyőn kényelmesen ujjal navigálhatunk, a kétujjas csippentős nagyítás jól kihasználható. A tolatókamera standard mindegyik modellnél.
A most kiadott Subaru SUV új külső formatervet kapott, új az akusztikus szélvédő, (az A oszlopot előrehozták 8 cm-el, a dőlési szög kisebb), nőtt a belső tér, csökkent a légellenállás, ennek következtében a szélzaj is csökkent.
A folyadékkal töltött motortartó bakok jól tompítják a vibrációt, vastagabbak a hangszigetelő panelek a padlón, a hátsó kerék kötényen, a belső sárvédőn, valamint a motortér felé is, ezek a változtatások azt eredményezik, hogy a család az utazás alatt a csendet, vagy éppen a kiváló minőségű hifi hangzását még jobban élvezhesse. A dízel motor inkább az alacsonyabb fordulattartományban hallatja a hangját, de ezt is diszkréten teszi, nagyobb sebességnél már a kerekek surrogása hallatszik. A körülmények miatt max.100 km/ó sebességgel tudtam menni, ekkor szélzaj még nem érzékelhető.
A sportos műszerfal a két távcső stílusú műszert fogadja be. Jellemző a Subaru StarLink kapcsolatú okostelefon integráció, amely lehetővé teszi streaming audiot, SMS szöveges üzenetek küldését, fogadását, van iPod-csatlakozó, két USB port és AUX bemenet, Bluetooth kéz nélküli telefonálás okostelefon integráció. Az iGO navigáció térképe SD kártyáról töltődik be.
Az autóban a kék megvilágítás uralkodik, a műszerek is ebben a fényben fürdenek. Kellemes a szemnek, jól láthatóvá válik a kijelző. Akinek nem tetszik ez a kék, 10 féle színből választhat a megvilágításra. A folyadékkristályos középső ablak hasznos információt ad a pillanatnyi üzemanyag felhasználásról, valamint támogatja a navigációt, értesítést ad bejövő hívásról, és még egy iránytű is elfért a felületén.
A kéken világító belső fény hűvös, kifinomult érzést kölcsönöz az Outbacknek. A pohártartó és rekesz is barátságos kék fényben úszik, így könnyebb megtalálni a sötétben.
A Subaru a Twin pod vagy a “távcső” műszeregységgel folytatja azt a hagyományt, amely a Tribeca-val kezdődött.
Start-Stop gombbal vezérelhető a motor működése.
Az Outback modellekhez tartozik a digitális kétzónás légkondicionáló, sebességtartó automatika, a több rakodó hely, elektromos ablakok, zárak, és fűthető, motoros tükrök.
A vezetés kényelmét szolgálja a dönthető és teleszkópos kormánykerék, elérhető többek között a napfénytető, az automatikusan elsötétedő visszapillantó tükör, (opcionális), a kulcs nélküli nyitás és indítás, valamint a EyeSight vezetőt segítő rendszer.
2015-re sokat fejlődött az utastérben felhasznált anyagok minősége, és az ergonómián is javítottak. A műszerfalat és az ajtókárpitok felső részét puha tapintású anyagok borítják, alu és sötét karbon hatású díszítéssel. Meglepően jól néz ki! A középkonzol nagyméretű, könnyen hozzáférhetők a kezelőszervek. Ide került az elektromos kézifék, HillHolder és az X-mode kapcsolója is. A légkondicionáló rendszer kezelése könnyebb lett.
A Comfort és Sport kiadásnál állítható a hátsó utastéri szellőző nyílások iránya, sajnos a nálunk kapható típusoknál nem jelent meg a hátsó ülésfűtés lehetősége.
A belső alapos fejlesztést kapott, szükséges is volt ebben az osztályban, bár továbbra is konzervatív a design. A tervezőmérnökök úgy döntöttek, hogy az Outback megtartja a viszonylag egyszerű, sima felületeket, nyilván nem véletlenül, ha beszállunk az Outbackbe egy kajakozással, hegymászással, vagy a gyerekek a játszótéren eltöltött napja után, az autó piszkolódik, és bizony sokkal nehezebb tisztítani egy bonyolult belsőt, tele redőkkel, zsebekkel, és egyebekkel.
Csomagtartó
Aki az Outbacket választja, nagyobb valószínűséggel jár ki a természetbe. Ehhez az életmódhoz nagyobb rakodó tér szükséges, kényelmesen elfér akár öt felnőtt és a szabadidő felszerelése. Bőségesen tág a csomagtartó, plusz még a hátsó üléstámlák is 60:40 % arányban lehajthatók, így egész kisteherautónyi rakodóhelyet nyerhetünk. Ha már a csomagtartó is megtelt, a sok csomag elhelyezéséhez hasznos segítség a beépített tetőcsomagtartó sín.
Az Outback raktér padlója viszonylag alacsony, könnyen pakolható, a támlákat lehajtva sík felületet kapunk. Mivel a hátsó ajtó is alumínium, jóval könnyebb súlyú, nem okoz gondot az ajtó nyitása, de a Comfort és a Sport kiadás ennek ellenére kapott egy elektromos nyitású csomagtérajtót, amelyben a nyitó magasságot memóriával állíthatjuk be, így nem kell attól tartani, hogy a teremgarázsban az ajtó a tetőhöz verődjön. A háttámlát a csomagtartóból kis karokkal is dönthetjük, nem kell körbeszaladni az autót a csomagtér növeléséhez. A csomagtérben praktikus rögzítőfülek vannak, ha nincs dugig töltve a csomagtartó, ezekhez köthetjük a táskákat, csomagokat, hogy a kanyarokban ne önállósodjanak.
Külső
Az új 2015 Subaru Outback alakját még fokozottabb gonddal faragták az esztétikum és a légellenállás érdekében. Sikerült is a törekvés, mert valóban mutatósabb lett az elődjénél és a cw értéket is sikerült lefaragni 0,26 –ra, ezzel energiát takaríthatunk meg és a szélzaj is lecsökkent.
Az európai kivitelben a tetőcsomagtartó sínek süllyesztettek, esztétikusabb és kisebb légellenállásúak.
Az első ránézésre az Outback azonnal felismerhető, általános alakja nem változott, de az első és a hátsó arculaton javították, sokkal jobban mutat, mint a kimenő generáció. Mindenhol egy kicsit agresszívabb lett a felülete. A fekete színű alsó panel burkolat kevésbé tolakodó. A nagy kerek ködlámpák az Outback korai napjaira emlékeztetnek, amikor még Crocodile Dundee volt a reklámarca. Aki elkötelezte magát az Outback-el, nem érzi magát idegenül az új kiadásban sem.
Az eddig megjelent Subaruk között a mostani Outback a legmagasabb szintű luxus kiadású, de ennek ellenére Dundee így is megemelhetné a kalapját az új autó „suvos” megjelenése előtt!
Már az előző generációs Outback is lényegesen nagyobb lett, mint elődje, a mostani meg még néhány centimétert hízott széltében és hosszában is (4815 x 1840 x 1605mm) és a tengelytáv is nőtt.
.
Az Outback a tekintélyes 20 cm-es hasmagassága maradt.
Laposabb lett a szélvédő dőlésszöge, új az első oldalsó kis ablak és az ajtóra szerelt oldalsó tükrök tovább javítják a kilátást. Az eleje lényegesen szögletesebb, letisztultabb, mint a kifutó modell.
A két él a motorháztetőn egy kicsit változott, jól néz ki az új vízszintesen hornyolt hatszögletű hűtőrács, egy kissé feljebb emelték, mögötte aktív hűtőzsalu bújik meg. A sziluett és a tetővonal íveltebb lett, az elülső szélvédő oszlopok kecsesebbek és egy kicsit több boltív jutott a tetőre.
Minden modellben hátsó LED-es lámpák világítanak, előre meg HID fényszórók vetítik a fényt.
Motor
2.5L benzines 4 hengeres boxer. (A motor kódja: FB25)
A motor bölcsőben, olajcsillapítású felfüggesztőbakokon fekszik, stabilabb és csöndesebb lett.
2498 cc
Az Outback motorpaletta nem változott:
A Benzines 2,5 literes Boxer DOHC négyhengeres motor újratervezett, gazdaságosabb üzemű, ezzel a teljesítménye 175 lóerőre nőtt 5800/p fordulaton és 235 NM forgatónyomatékú már 4000-as fordulatszámnál. Ehhez illeszkedik a CVT váltó és ennek a két műszaki csemegének a párosítása eredményezi az elődjénél még alacsonyabb fogyasztást:
l/100 km: város 8,6; országút: 6; összes: 7,0.
(A 3.6R hathengeres motor 256 lóerőt és 320Nm / 4400 rpm nyomatékot ad le, szintén csak CVT váltóval elérhető, nálunk egyelőre nem kapható.)
Az SI-DRIVE a motorvezérlő szoftver átprogramozását végzi, ennek alapján három fokozatban változtathatjuk a motor karakterisztikáját.
(Ld. az ismertetőmet:)
Gombnyomásra azonnal változik az autó mozgathatósága igényünk és kedvünk szerint.
A mostani Diesel Boxer motoron változtattak, de a teljesítménye nem változott, 1,998 literes, DOHC 16 szelepes D motor 150 LE /3600/min, 350 NM 1600-2800/min.
Elérhető 6 sebességes manual, vagy Lineartronic automata váltóval, amely man. állásban 7 fokozatú.
Az elérhető motorok karakterisztikája:
Mindegyik boxer az euro 6 normát teljesíti!
Lineartronic
Új a negyedik generációs CVT váltó, amelynek kisebb súlya, csöndesebb üzeme és a kisebb belső súrlódása is nagyban hozzájárul az alacsony fogyasztáshoz.
Úgy tervezték, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a Subaru Boxer motor és a Szimmetrikus AWD együttesből. A Lineartronic folyamatosan változó áttétele a motort a legoptimálisabb teljesítmény-tartományban tartja, ezzel az új Outback a kategóriájában az egyik legjobb üzemanyag-fogyasztású autó lett: 6,1 l / 100 km (Diesel Lineartronic). Az új fejlesztések eredményeként gyors és rugalmas a nyomatékváltás mind a 2.0D és 2.5i motoroknál. A váltás vezérlését új szoftver szabályozza, figyelemmel kíséri a jármű sebességét és a motor fordulatszámát, így a vezető nem érzi a váltási pontokat a gyorsítás közben. Megnyugtató érzés, hogy minden körülmények között folyamatos, biztos a kapcsolat a motor és a kerekek között.
A kormánykerék két oldalán váltófülek vannak, ezekkel bármikor beavatkozhatunk a Lineartronic működésébe, hogy kiválasszuk a kedvező sebességfokozatot, amely szerintünk legjobban illik az adott vezetési helyzethez. A benzines modelleknél hatfokozatú manuális mód, a Diesel modelleknél hét sebességes manuális váltási lehetőség adott az Outbacknél, ha gyors beavatkozásra, motorfékre van szükség. A váltás kivételes gyorsasággal megy végbe, 0,1 mp kell a következő fokozat bekapcsolásához. Az eredmény egy sportosabb vezetési élmény!
X-Mode
Az “X-mód”, egy elektronikus vezérlés együttes, a CVT, a kipörgésgátló, és az AWD elektronikák együttes működésére támaszkodik, ezeket összehangolva az Outback magasfokú kapaszkodó képességre tett szert, valamint ezek együttese vezérli a Hill Descent Controlt is. Ez az X-Mode aktiválásakor az ereszkedés-szabályozás funkció, automatikusan állandó sebességgel ereszti le a Subarut a lejtőn. A vezető így teljes figyelmét a rá váró manővereknek szentelheti, miközben az Outback fékez helyette.
Futómű
Az egész modellsorozatban új elektromos, sebességfüggő szervo segíti a kormányzást. Az áttételezése kisebb, mint az elődjénél, direktebb a kormány, 2,82 fordulat (3,2 volt). A fékek is frissítést kaptak, a féktárcsák nagyobbak lettek, és a hátsók is belső léghűtést kaptak.
Az alumínium motorháztető, a kabintető, a hátsó ajtó és néhány karosszéria merevítő elem csökkenti a súlyt, ami a Subaru szerint hozzájárul a pontosabb kormányzási reakcióhoz.
Minden modellbe beépítik a járműdinamikai vezérlőt, a VDC-t
(Ld. az ismertetőm:)
és a kanyarodást segítő (ATV) rendszert is.
(Ld. az ismertetőm:)
Az új Outback jelentős fejlesztéseken ment keresztül. Természetes a szimmetrikus összkerékhajtás, csakúgy, mint az X-Mode – Hill Descent szabályozással. A hasmagasság, mint az elődjénél, itt is 20 cm. Ez jellemzően néhány centivel több is, mint amit a legtöbb konkurens öt személyes SUV – nál alkalmaznak.
A Subaru nagy súlyt fektetett a csöndesebb belső tér elérésére, ezért áthangolta a felfüggesztést a jobb kezelhetőség és a csöndesebb futás érdekében.
A MacPherson első felfüggesztés és a kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztés alkalmazása biztosítja a sportos autózást, persze ha ezt az útviszonyok megengedik. Ehhez hozzájárul még a továbbfejlesztett merevebb karosszéria. A hátsó felfüggesztés szintszabályzós. A Sport modellek 18 collos könnyűfém keréktárcsákon gurulnak, míg a többi modellek megelégszenek a 17 collos felnikkel.
Az autó használatában legyen szó akár egy kirándulásról a hegyekben, vagy érkezés erdei úton egy szép tisztásra, vagy sziklamászó helyszínre, a 2015-ös Subaru Outback mindenhová elvisz az utazási kényelem feláldozása nélkül!
Biztonság
Az Outback a legmagasabb, 5 csillagos értékelést kapta az Euro NCAP (New Car Assessment Program) törésteszten és ezzel megkapta a tiszteletre méltó besorolást: ő az egyik legszilárdabb, legbiztonságosabb autó a piacon.
Az alábbi ismertetők segítenek átfogóan megérteni a jármű biztonságát és megmutatni, hogy miért kapott minden Subaru modell a lehető legmagasabb értékelést, az 5 csillagot. A Subaru az egyetlen gyártó, amelynek az összes modellje elérte ezt az elismerést!
A Subaru nemcsak könnyű és fürge járműveket tervez, hanem arra is törekszik, hogy egyedülállóan biztonságos autót építsen a balesetek elkerülésére, (aktív biztonság) és ha ez mégis bekövetkezik, megvédje az utasokat a súlyos sérülésektől (passzív biztonság).
Felsőfokú aktív biztonsági technológia
Az aktív biztonság segít megelőzni a balesetet
Minden 2015 Subaru Outback alapkiépítésben adja a négycsatornás blokkolásgátlót az első-hátsó hűtött tárcsafékekkel, a továbbfejlesztett Vehicle Dynamics Controlt (VDC), a stabilitás és a kipörgésgátló rendszert. A biztonságot szolgálja az Active Torque Vectoring (ATV), növeli a biztonságot az összes kiadásban megtalálható az X-Mode, Hill Descent Control és a Hill Start Assist, kiegészítve a már megszokott Szimmetrikus Összkerékhajtással, hogy segítse a vezetőt akár a száraz aszfalton, akár a rossz utakon, csúszós felületeken, vagy meredek emelkedőkön.
A tolatókamera már szériában szerelt tartozék, új a kormányzást követő ködlámpa (egyes típusokon).
A Szimmetrikus összkerékhajtás
minden Subarunál alapvető felszereltség (Kivéve a BRZ-t).
Ezzel biztonságosabb a vezetés minden útviszonyok között, nem csak hóban és esőben!.
Aktív Torque Split AWD
Az Active Torque AWD rendszer azonnal reagál a tapadási viszonyok megváltozására, az első-hátsó tengely közötti szabályozás folyamatosan képes a nyomatékot az első és hátsó tengely között változtatni.
A Boxer motor is alapvetően hozzájárul a biztonsághoz.
A motorban a hengerek vízszintesen helyezkednek el, ezzel az autó súlypontja alacsonyra kerül.
Nagyon jó lett a kilátás körben a vezetőülésből,
a külső visszapillantó elhelyezését is optimalizálták.
Nagyobb kilátás az autóból
X-Mode System minden típusnál széria
Az X-Mode segít a laza talajon haladásnál, akár felfelé, akár lefelé haladunk.
Vehicle Dynamics Control (VDC)
A VDC megakadályozza az autó kicsúszását a kanyarban
Active Tourque Vectoring ATV
Az Active Torque Vectoring (ATV) rendszer a kanyarban fékezi a belső első kereket, ezáltal a külső kerék még több hajtóerőt kap, ezzel csökkentve a megcsúszást.
4 Csatornás ABS
Az ABS az intenzív fékezésnél az autót az általunk kijelölt irányban tartja.
Subaru Fék asszisztens
Egy hirtelen fékezésnél az elektronika észleli, hogy baj van, ekkor az intelligens fékasszisztens
a másodperc törtrésze alatt a maximális fékerőt küldi a tárcsákra.
Brake Override System
BOS megakadályozza a nem kívánt gyorsulást. Ha a gázpedált és a fékpedált
egyszerre nyomjuk, a Subaru szabályozza az erőt, így a fékpedált felengedve nem ugrik nagyot az autó.
Subaru EyeSight rendszer
A rendszer sztereo optikai kamerákkal működik, előre figyelmeztet az adódó veszélyhelyzetekről, vagy ha szükséges, beavatkozik a baleset elkerülése végett.
( Ld. az ismertetőmet:)
A Nemzeti Ügynökség az Autók Biztonságáért és az Áldozatok Védelméért nevű szervezet által működtetett Japán Újautó-értékelő Program (JNCAP) a múlt héten jelentette be, hogy 9 márka 26 modelljének átfogó tesztje után az EyeSight rendszerrel felszerelt Subaru- modelleket találta a legjobbnak. A Japánban eladott új Subaruk 80 százalékát a vásárlók már ezzel a rendszerrel rendelik meg, hiszen a berendezés több modell opcionális felszereltségi listáján is szerepel.
Idén augusztusban az észak-amerikai Közúti Biztonsági Biztosító Intézet (IIHS – az amerikai autóbiztosítók által támogatott nonprofit szervezet) a legrangosabb biztonsági díjat, a 2014 TOP SAFETY PICK+ (TSP+) címet és a legmagasabb “Élenjáró” biztonsági besorolást (6 pont a 0-tól 6-ig terjedő skálán) ítélte meg az EyeSight rendszerrel felszerelt vadonatúj, 2015-ös Subaru Outback frontális balesetmegelőző képességéért.
Felsőfokú passzív biztonsági technológia
A passzív biztonság segít elkerülni a sérülést, ha már bekövetkezett a baleset
Az ábrán a Subaru B-oszlopát látjuk. (A B-oszlop az első és hátsó ajtók között fut a padlólemezhez, a tetőt tartja). Középen különösen nagy szilárdságú acél ötvözetből készült rúd húzódik. Ezt látva megnyugodhatunk, hogy a Subaru megóv minket az esetleges ütközéskor bekövetkező kabin deformálódástól!
A gyűrű alakú karosszéria felépítése
Az arany jegygyűrű viszonylag könnyű, vékony, és puha, de mégsem hajlik, amikor összenyomjuk, mert az energia körbe-körbe eloszlik. A Subaru ugyanezen az elven merevíti a karosszériát, eloszlatja az ütközési energiát a váz körül.
A különleges acél ötvözet drága, könnyű, de nagy merevségű. Nevet is adtak neki: Ultra High Strength Steel (UHSS). Ez a szerkezet alkotja a Subaru biztonsági vázát.
A hátsó ajtórögzítő csap alapfelszereltség a legtöbb modellnél
Subaru a rögzítő csapot arra tervezte, hogy lezárja az ajtókeretet, ezzel az ütközésnél meggátolja a hátsó ajtót a beszakadástól, illetve a kinyílástól.
A biztonsági öv előfeszítő minden Subaruban standard
A Subaru baleset esetén ezredmásodperc alatt képes a laza övet megfeszíteni. Az aktív fejtámla előrehajlik, a fejet megtámasztva.
Ű
“Az alácsúszó” boxer motor is a biztonságot szolgálja.
Az alacsony, lapos, Subaru boxer motor és a váltó a frontális ütközésnél becsúszik a karosszéria alá.
Ha bekövetkezett a baleset, védelmünk érdekében az FHI mérnökei az Outbackben 8 légzsákot helyeztek el, a korábbi kiadásokban is megtalálhatók az első légzsákok, oldallégzsákok, a függönylégzsák, új az ölben kinyíló térd légzsák, ami megakadályozza az ülésből a kicsúszást és új egy borulást érzékelő szenzor, amely még a felborulást megelőzően aktiválja a légzsákokat.
Fogyasztás
Az alacsony fogyasztás érdekében is sok változtatás történt az Outbackben.
Aktív Hűtőrács Elzáró
A Subaru mérnökei minden lehetőséget felhasználnak arra, hogy az üzemanyag fogyasztást minimálisra leszorítsák. Az átdolgozott motor, a negyedik generációs CVT, az elektromos kormányszervo, az alumínium fokozott alkalmazása, az aerodinamikai érték leszorítása hozzájárult ahhoz, hogy az elődjéhez képest jócskán csökkent az üzemanyag fogyasztás. Ennek érdekében állították be az Aktív Hűtőrács zsalut is, amely lezárja a levegő útját a hűtő elől, míg a motor fel nem melegszik. Akár menet közben is becsukódhat, csökkentve a légellenállást és a motort lehetőség szerint a legoptimálisabb hőmérsékleten tartja. Azonban, ha a motor melegebb, megnyitja a zsalut, segít a motor lehűlésében. Emellett a kényelmünket is szolgálja, hamarabb tudjuk télen a kabint befűteni.
Active Grille Shutter
Zárt
Nyitott
A jobb aerodinamika
eredményezi a 0.26 cw értéket, csöndesebb az autó, kisebb az üzemanyag felhasználás.
A könnyebb súly, optimalizált aerodinamika és az Aktív Hűtőrács Elzáró a benzines modelleknél lehetővé tették az alacsony CO2-kibocsátás szintjét.
Kombinált adatok: a 2.0D MT, 2.0D Lineartronic és 2.5i Benzin Lineartronic motorok rendre teljesítik a 145, 159 és 161 g / km értéket.
Vezethetőség
A külalak megszemlélése után felmerül a kérdés, milyen érzés vezetni az Outbacket? Nos, még mindig olyan érzés, mintha egy közepes méretű autóban ülnék, amit fölemeltek egy pár centivel, de nem veszít a stabilitásából. A vezetési pozíció kényelmes marad és akár sportos is, még akkor is, ha több komoly kinézetű szabadidő-autóknál is nagyobb a hasmagassága. Ez az autóból ki-beszállás szempontjából is kényelmes, és az utat is fentről látjuk, mint egy terepjáróban, azonban az azzal járó hátrányok nélkül.
Az FHI legfeltűnőbb fejlesztése a futómű, felfüggesztés, és a hajtáslánc területén észlelhető. Az Outback sokkal kifinomultabb futású, gazdagabb felszereltségű, mint az előző generáció, a kezelése sokkal jobb, továbbá az NVH (Noise, Vibration, and Harshness) is sokat fejlődött, az út zaj csökkent, és a motor zaj is csak akkor jön elő, ha nagyon rálépünk a gázra. Még egy kis hab a tortán, a Subaru ATV rendszer, amely egyenként fékezi a kanyar-belső kerekeket, hogy éles, gyors kanyarvételnél is segítsen úton maradni. A kanyarsebessége érezhetően nőtt az előző kiadáshoz képest is! Ha már az ATV sem elegendő segítség, ezután még beavatkozik a VDC, szinte hihetetlen, ahogy a magasságát és méreteit meghazudtolva kanyarodik be a szűken vett ívekben az autó! A kanyarokban nem dől kellemetlenül, a fékezéskor alig süllyed az orra. A fékhatás is érezhetően javult, köszönettel a megnövekedett féktárcsáknak!
Könnyű, szinte sportos érzés a 2.0 D vezetése. Igaz, a benzines 2.5 l, vagy akár a 2.0 D lehetne erősebb, az autó gyorsulása nem éppen az erős oldala. Ezt kiküszöbölendő, beépítik a 3.6 l-es H6 motort is, de egyelőre nálunk ez nem elérhető, viszont megelégednénk akár a Forester DIT motorjával is (240 LE)!
A szórakoztató központ lehet, hogy nem olyan feltűnő, mint a hasonló, drágább SUV-oknál, de intuitív, elég gyors, és nem olyan bonyolult, hogy bárki pár perc alatt ne tudná megtanulni. A drágább kiadásokban a Harman / Kardon prémium audiót a csöndes autóban igazi élmény hallgatni vezetés közben!
Terepen
Az Outback sosem lesz igazi kemény terepjáró. A nyújtott tengelytáv, a viszonylag hosszabb túlnyúlások behatárolják a terepjáró képességét. De a 20 cm-es hasmagasság és a kifinomult négykerék hajtás lehetővé teszi, hogy a könnyebb, vagy közepes terepen is jól elboldoguljon. Az újonnan bevezetett X-Mode rendszer sokat segít a meredek, csúszós útfelületen, felfelé is és lefelé is biztos kapaszkodást ad a kerekeknek!
Kis bemutató a terepezésről:
Magyarországon elérhető típusok:
Benzines:
Active EyeSight 2.5L Lineartronic
Comfort EyeSight 2.5L Lineartronic
Diesel:
Trend 2.0 Boxer Diesel 2.0D Man
Active Boxer Diesel 2.0D Man
Active EyeSight Boxer Diesel 2.0D Lineartronic
Comfort Boxer Diesel 2.0D Man
Comfort EyeSight Boxer Diesel 2.0D Lineartronic
Sport EyeSight Boxer Diesel 2.0D Lineartronic
Súlya 1682kg
A 2015 Subaru Outback sok új értéket kínál a 2.5i Active és 2.5i Comfort kiadásban.
Végszó
Ahhoz képest, amikor 20 évvel ezelőtt Ausztráliában Crocodile Dundee még az első Outback-el menekült az őt üldöző gengszterek elől, valószínű elismerően bólintana a most kiadott Outback láttán. Azóta fokozatosan már 5 lépcsőn keresztül fejlődött az autó, azonban a 2013-as facelift után a 2015-ös kiadás jó nagyot lépett előre!
Ma már a lassan telítődött SUV piacon az egyik legkeresettebb kombi-alapú crossover lett a Subaru Outback, így nem csoda, ha már az ötödik generációnál tartanak!
Műszaki adatok:
Árak:
Dr. Déry Péter