[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 177: Trying to access array offset on value of type bool
[phpBB Debug] PHP Notice: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 181: Trying to access array offset on value of type bool
Subaruklub.hu Fórum • Téma megtekintése - Gyakran Ismétlődő Kérdések és Válaszok
Oldal: 1 / 1

Gyakran Ismétlődő Kérdések és Válaszok

HozzászólásElküldve: 2016.05.23., hétf. 02:04
Szerző: petkó
Ceofang Klubtársunk összegyűjtötte és összeállította a Fórumban gyakran felmerülő és többször ismétlődő kérdéseket és a válaszokat is megadta. Ezzel a Subarusoknak megkönnyíti az autó használata során felmerült problémákra a megoldásokat. Köszönet a munkájáért :!: :wink:

HozzászólásElküldve: 2016.05.23., hétf. 15:08
Szerző: Ceofang
Itt igyekszünk összegyűjteni a leggyakrabban előforduló kérdéseket. Ez a rész folyamatosan bővül!
Az egyes Subaru típusokkal és motor fajtákkal külön szekció foglalkozik majd, így azok nem kerülnek ide.
Kérek mindenkit, aki hibát talál vagy kiegészítené, az írjon rám PÜ-t. Köszi!



01. A KLUBBAL kapcsolatos kérdések:

1. Hol tudok veletek találkozni (milyen rendezvényeitek vannak)?
- A fórumon ITT VAN 3 külön szekció a rendezvényeknek. Klub rendezvények, Nyitott (autós rendezvények, programok, főleg közterületen) és Zárt pályás (versenypályás találkozók).
Évente egyszer szokott lenni egy évnyitó klub ebéd, utána tavasszal egy dunai hajókázás, néhány pályanap (főleg Kakucsring), június végén egy ottalvós Országos Subaru Találozó (OST), és télen évzáró ebéd.

Ezeken kívül:
BUDAPESTEN: egész évben minden hónap első keddjén 20:15-től
jó időben EXPO 5-ös kapu előtt, az Albertirsai úttal párhuzamos külső parkolóban. GPS: 47.492203, 19.132200
rossz időben: Lurdy ház, mélgygarázs (a kijárathoz közeli részen)
GYŐRBEN: minden hónap utolsó szombatja
jó időben: ETO Parkoló
rossz időben: Dunakapu téri mélygarázs, legalsó szintje.

+ alkalomszerűen évente 1-2 Keleti talákozó Eger/Hajduszoboszló vonalon.
+ a klubtagok önszerveződő egyéb pályanapjai és kirándulásai (FRT edzések, Euroring, örömautóztatás, Parkoló Parádék, RedSun fesztivál, stb.)

2. Milyen előnye van a klubtagságnak?
- Max. respect, avagy nagyfokú tisztelet a többi tagtól, mert hozzájárulsz a klub működéséhez, a programok szervezéséhez, a honlap fenntartásához.
- Az összes témát és hozzászólást láthatod és írhatsz bele (kék színű lesz a nickneved).
- Kedvezményesen vehetsz részt a klub rendezvényein.
- A támgatóinkak köszönhetően különböző kedvezményekre jogosít: bővebb info

3. Mennyibe kerül és kinek kell fizetni?
- Évente 5000 Ft a tagdíj, mely ide utalandó: 12010154-00122910-00100008 (Raiffeisen Bank). A közleménybe írd bele a nickneved.


02. MENNYIT FOGYASZT, MENNYIRE ERŐS?

Van egy ún. Spritmonitor nevű oldal, ahol a felhasználók adatbázisából szemezgethetsz a fogyasztási adatokról. Nagyon jó átlagokat lehet vonni a különböző motorizáltságú modellekről. Bal oldalt kiválasztod a modellt, az évjáratot és szemezgetsz a különböző motorfajták adataiból, ill. a különböző felhasználók által mért adatokból.

A lóerőket és a gyorsulási adatokat ITT TALÁLOD.



03. GT, WRX vagy STI?
Ahhoz, hogy el tudd dönteni melyik legyen, itt vannak a legfontosabb informáciok:

STI kb. 40-50 lóerővel erősebb (évjárattól és piactól függ)
STI-ben nagyobb a turbo - turbók kódjai
STI-ben nagyobbak az injektorok
STI-ben nagyobb kapacitású a benzinpumpa
STI-ben nagyobb az uppipe
STI-ben erősebb a váltó
STI-ben erősebb a diffi
STI-ben nagyobb a féknyereg és a féktárcsa
STI-ben vastagabbak a stabilizátor rudak
STI-ben erősebbek a lengéscsillapítók
STI-ben erősebbek a rugók
STI-ben erősebbek és vastagabbak a lengőkarok

Ezekből adódik, hogy egy STI feszesebb, közvetlenebb, erősebb, jobban megáll, stb.

Íme egy teszt, ami segíthet eldönteni:

1. Mennyi pénzt szánsz autóra?
a; 0-1 millió Ft --> szívó Subaru. (Ha vonz a sebesség, akkor nagyon hamar kevés lesz a gyenge szívó, és gyorsan elkezdesz majd kattogni azon, hogyan lehetne turbósra cserélni.)
Jobb az elején átgondolni!
b; 1-2 millió Ft --> GT a te autód; talán egy kombi WRX
c; 2-5 millió Ft --> itt már lehet válogatni WRX és STI is akad a tartományban
d; 5 millió Ft fölött --> ha ennyi pénzed van, talán nem lesz gond egy STI-t fenntartani :)

2. Gondot okozna a -folyamatos- 14L/100km (>60Ft/km) fölötti fogyasztás?
a, IGEN --> Számodra csak a WRX vagy GT jöhet szóba
b; NEM --> Mhh. Ez alapján jó is lehet az STI.

3. Mindennapi használatra keresel autót?
a, IGEN --> Egy GT/WRX a mindennapokra nemcsak olcsóbb, de kényelmesebb is. Ezektől eltekintve persze lehet STI-zni a hétköznapokon, csak valószínűleg nem fogsz vele végig nyélgázon közlekedni. Sima autópályás vagy városi utazgatásra pedig vétek elkoptatni egy ilyen kiváló, kihegyezett autót (motor is csak kapja a kilométereket, a kuplungja sem 2 fillér, stb. stb.)
b; NEM --> Mhh. Ez alapján jó is lehet az STI.

4. Fordult már elő veled olyan, hogy egy korábbi autódat gyengének kezdted érezni valamiben, ezért fejlesztgetni kezdted?
a; IGEN --> CSAK AZ STI. Arra is el tudsz majd költeni egy talicska pénzt, de akkor legalább nem a lejtő aljáról indulsz. Ha WRX-el indítanál, előbb utóbb megszoknád és több motorerő kellene. De ugye akkor erősebb fékek is, futómű (plusz ott van még a váltó, diffi), stb. stb. Jól megépíteni (Sti szintre) egy WRX-et jóval több pénzbe és energiába kerül, mint eleve Sti-t venni.
b; NEM --> Ha csak ezt a válaszodat néznénk, akkor egy GT vagy WRX is elegendő lehet számodra.

5. Szeretnél komolyabban (verseny)pályázni? (másodperceket hajszolva)
a; IGEN --> CSAK AZ STI, nincs mese.
b; NEM --> Ez alapján elegendő lehet a WRX. Azzal is lehet pályázni, és komolyabb megszállottság nélkül az is kellemes társ. Csak vigyázz, ha egyszer belekóstolsz a pályázásba, könnyen rabul ejt.

6. Havazás esetén szeretnél mindig csak biztonságosan célba jutni, vagy ez számodra azt jelenti, hogy a hegyi szerpentinen kilinccsel előre gyakorolhatsz?
a; Menjen el a hóban --> GT / WRX (ezzel is lehet azért csúszkálgatni, de az Sti-től más ligában játszik)
b; Kilinccsel előre --> STI (nemcsak a hajtása sokkal jobb, a fékek és futóműve is sokkal inkább játékosabb) !
bár ehhez azért hozzátenném, hogy egy sper difis GT-vel bátrabban lehet menni hóban, mint egy STI-vel, mert kevésbé félti az ember. És ez nagyon nem mindegy. Meg pity-puty esetén az alkatrész árak (pl. lökhárító, lámpa) is olcsóbbak egy GT-hez, mint Sti-hez.

Érdemes már az elején jól átgondolni pontosan mit is szeretnél. Nagyon sokan akik sima WRX-et vesznek később azt mondogatják bárcsak STI-t vettem volna. Vagy 1-2 év után eladják és úgy váltanak végül STI-re. Olyat viszont még nem hallottam, hogy valaki STI helyett WRX-et szeretett volna (mert pl. előbbi túl kemény, túl sokat fogyaszt, stb.) Viszont, ha tényleg csak egy picit sportosabb és picit erősebb összkerekes autót keresel a hétköznapokra az átlagnál, akkor a WRX egy jó választás lehet. Sima WRX-ből STI-t építeni nagyon nem éri meg. Sem anyagilag, sem a ráfordított energiával (alkatrészek összevadászása, beszerelése vagy beszereltetése). Ettől függetlenül lehet és szokták is. Ez a fajta fejlesztés is adhat egyfajta perverz kielégülést, de igazából egy STI-t is van hova fejleszteni :)
Ha valaki szeret mindig vadászni valamire, kisgyermekként várja a csomagfutárt az alkatrészekkel, és fejben már ki is nézte a következő fejlesztést, az mindenképpen olvassa el ezt a A TOTALCAR CIKKET, értékelni fogja az érzést.

Egy STI-vel mindennapozni tenyleg eleg nagy luxus: alkatreszarak miatt is es a MINIMUM!!! 60Ft/km-es fogyasztassal szamolva is. (Nekem peldaul az Evon 83 Ft/km csak az uzemanyagkoltsegem, a Turbos Legacy-n 60Ft/km, a mindenanpos civil kocsimon 30Ft/km.) Evente 25 000km-es futast feltetelezve, -CSAK az uzemanyagfogyasztast nezve- kb. 1 000 000 Ft-tal olcsóbb (Evom esetében, magas üzemanyagárak esetén, nekem konkrétan: 1 325 000Ft-tal) egy normal csaladi autoval jarni, mint peldaul egy Sti-vel. (Az alkatreszekkel, a suru olajcserekkel es az esetleges konnyen bekapott birsagokkal szamolva siman lehet sporolni ket evente egy Sti árát :) )

A belépő szint a turbósok világába (a veterán XT-vel nem számolva :) ) a GT. Viszont azt érdemes tudni, hogy ezeket az oregebb Subarukat már egyalaltalan nem megvenni nehez, hanem fenntartani. Egy 16-18 eves turbos auton mindig van mit csinalni. Ra kell szanni minimum havi 50e forintot a szervizelesere, allagmegovasara.

A rozsda elleni harc az egyik legnehezebb, de emelett mindig elojon egy generator, egy alapjari motor, egy lambda, egy turbo felujitas, egy lengokar, egy klimakompresszor, itt ott olajszivargas (tomitesek). Ja es a GT-kben 200e kilometer folott a valto is le szokott terdelni, foleg emelt turbonyomassal. Satobbi amit kihagytam :)
Plusz nem szabad elfelejteni a kb. 5-10000 kilometerenkenti motorolaj cseret, a ket evente fekfolyadek, hajtas olaj cseret, az atlagosnal surubb fékcserét es a kb. 11-14 literes atlagfogyit (totál vegyes használattal).

Nem akarok senkit lebeszelni a Subizásról, de azt erdemes elfelejteni, hogy "1-1,5 millabol megveszem a jo allapotu turbos Subarumat, aztan hasznalom pár evig", mert ez csak álom!


04. MIT KELL TUDNI A GÁZOSÍTOTT AUTÓRÓL : (by gymkhana)

1, Használhatom-e a mélygarázsokat?
Igen! Kizárólag a 67R00-ás ECE hitelesítéssel rendelkező autógáztartállyal, és szerelvénnyel nem lehet behajtani a mélygarázsokba. Csakhogy 2000-től már ilyen rendszer nem volt forgalomba hozható egész Európában.

2, "palack a csomagtartóban..."
Nem palack, hanem 3mm falvastagságú nyomáspróbázott acéltartály, és nem kell, hogy a csomagtartóban legyen, lehet a pótkerék helyén, tehát láthatatlan. Most jön a válasz, hogy dehát a pótkerék... Jelezném, hogy az én Outback-emben gyárilag sem volt pótkerék, csak gyári ragasztószett kompresszorral, és hát kb. fingom sincs, mikor kaptam utoljára defektet...

3, veszélyérzet:
Akkor kezdjél el gyorsan félni a benzintől, mert az sokkal gyúlékonyabb, mégis csak egy lemez-, vagy műanyag tartályban tároljuk Sokkal lassabban párolog el, mint az autógáz. Akkor most mi van? (23 éve, amióta benne vagyok a szakmában, egyetlen szabályosan átépített autó sem égett le, pláne nem robbant fel! Ellentétben sok benzinüzemű autóval!)

4, "Nem tetszik a töltőnyílás sem a kocsi oldalán"
A lökhárító alá, vagy a benzintöltő ajtó mögé is el tudjuk rejteni, bár azzal én sem tudok vitatkozni, hogy az idióta németek gyakran miért a hátsó sárvédőbe baszták bele a töltőnyílást, ez engem is felháborít...

5, "Nincs nekem szükségem erre a rendszerre!"
Azt fontos tudni, hogy a német rendszereket itthon kb. senki nem tudja diagnosztizálni. De ha jó áron tudsz venni egy autót, amiben ez benne van, akkor mit tudsz bukni? Max. nem használod. De ha netán mégis, akkor megy ameddig megy, és ha netán elromlik, akkor ki tudjuk váltani az elejét egy korszerű komoly rendszerre, a tartály meg már ingyen volt...


05. FOLYADÉKOK KÉRDÉSEI (+gyertya :))

- Milyen motorolajat?
A többségünknek nagyon bevált a Motul. :) Általában évenként ÉS VAGY (amelyik előbb jön el) 5-15 000 km után kell cserélni. Mondjuk úgy az egyszerűség kedvéért, hogy minél erősebb az autód, annál sűrübben.

GT-be es WRX-be: 300v Competition 5w40, esetleg 15w50.
STI-be: 300v Competition 5w40 vagy 15w50 (utóbbit, ha nem kap sok hidegindítást).
Szívó benzines Subaruba: Motul 5w30 vagy 5w40
Szívó benzines Subaruba: Motul 5w30 vagy 5w40
Turbós benzines Subaruba: Motul 5w40
Boxer dízelbe: Sokan sok mindenre esküsznek. Én valamilyen Motul 5w30-at tennék bele.
Típustól függően kb. 3,9 - 4,5 liter megy bele.

- Milyen és kb. mennyi váltóolajat tegyek a manuális váltóba?
75W90 GL5 (esetleg 1-2 típusnál 80W90) és kb. 3,5 - 4,1 liter megy bele (pl. Motul Gear 300 75w90)

- Milyen és kb. mennyi olajat tegyek az automata váltóba?
- Úgy kb. 8,8-9,3 liter.
- 4 sebességesbe: szintetikus ATF (Dexron III) v. Redline High Temp ATF
- A 2005-ös bevezetés előtti 5 sebességes modellekbe: szintetikus ATF (Dexron III) v. Redline High Temp ATF
- A 2005-ös bevezetés utáni 5 sebességes modellekbe: SUBARU ATF HP vagy IDEMITSU ATF HP
- A CVT- váltókba: Subaru CVT (vagy: Valvoline Full Synthetic CVT vagy Redline Non-Slip CVT)

- Milyen olajat tegyek a szervóba?
SUBARU ATF (Dexron III ATF) vagy MOTUL Multi ATF. (Kb. 7dl megy bele)

- Milyen és kb. mennyi olajat tegyek az első diffibe?
75W90 és kb. 0,8 - 1,2 liter (Motul Gear 300 75w90 GL5)

- Milyen és kb. mennyi olajat tegyek a hátsó diffibe?
75W90 és kb. 0,8 - 1,2 liter (Nem Sti: Motul Gear 300 75w90 GL5 ; Sti: Motul PA90)

- Milyen fékfolyadékot?
Erőteljes fékezésekhez érdemes itt is Motult választani. Általában 2 évenként ÉS VAGY (amelyik előbb jön el) 50 000km után kell cserélni. (Csakúgy ahogy diffiben az olajat.)

GT-be, WRX-be, vagy más Subaruba is nagyon jó választás a Motul RBF 600, vagy ha kicsit többet is szánhatsz rá, akkor RBF 660 (utóbbi picit jobban bírja a melegedést)
STI-be leginkább RBF 660 javasolt.

- Milyen és kb. mennyi hűtőfolyadékot tegyek az autóba?
Típustól függően 5,8 - 7,7 liter. Subaru Super Coolant (SOA868V9270 - kék színű) ajánlott leginkább. Esetleg Motul Inugel Expert Ultra.

- Milyen gyújtógyertyát?
Itt van egy gyertya biblia angolul: https://www.wrxtuners.com/forums/f103/m ... nfo-27782/
Illetve röviden itt is: https://www.boostedtuning.com/2017/01/0 ... plug-list/


06. FELNI, GUMI és FÉK kérdések

Hogyha bizonytalan vagy a Subarud gyári kerék méreteiben, ide klikkelj elsőnek:
http://www.wheel-size.com/size/subaru/
Miután kiválasztod a típust és az évjáratot láthatod, hogy milyen gumiméretekkel szerelték a kocsit, milyen felni átmérővel és szélességgel, milyen lyukosztással és milyen kerékagy átmérővel, hány és mekkora csavarral, milyen lyukkörrel és milyen ajánlott nyomással.

Vegyük egy felni alap paramétereit:

Anyag: acél / aluminium / magnézium
Átmérő: collban
Felni szélessége: collban
Kerékagy átmérő [wheel hub diameter]: pl. 56,1mm
Lyukosztás [Bolt (hole) pattern] : pl. 5 (ennyi csavar) x 100 (lyukkör méret mm)

Anyag: az acélfelni általában olcsó, nehéz és csúnya. Az aluminium közép árban van, viszonylag könnyű (úgyis hívják, hogy könnyűfém) van belőlük sok mutatós darab és általában a magnézium felnihez képest picit olcsóbb. Javítani könnyű.
A magnézium felni általában drága, nagyon könnyű és bár elég strapabíró, nehéz javítani ill. egy bizonyos kor fölött könnyebben eltörik.

Átmérő: értelemszerűen ez a felni átmérőjének nagysága (coll)

Felni szélessége: ezt is collban szokták megadni. A felhelyezhető gumi szélességek a következők:

5,0 inch 155mm - 185 mm
5,5 inch 165mm - 195 mm
6,0 inch 175mm - 205 mm
6,5 inch 185mm - 215 mm
7,0 inch 195mm - 225 mm
7,5 inch 205mm - 235 mm
8,0 inch 215mm - 245 mm
8,5 inch 225mm - 255 mm
9,0 inch 235mm - 265 mm
9,5 inch 245mm - 275 mm
10 inch 255mm - 285 mm

Ideális mindig a két középső méret, de használható még a két szélső értékkel is.

Kerékagy átmérő: eltérni nem szabad az autó előírásától, csak úgy ha veszünk a felnihez tehermentesítő/központosító gyűrűt.

ET (offset) kiszámolása:
206mm a felni peremétől a másik peremig a szélesség
150mm a kerékcsavar lyuktól a felni széléig (pereméig) a távolság

ET kiszámolása :
150mm - (206mm / 2) = ET47
Offset mérés képekkel illusztrálva.



Felni, gumi váltóméret kalkulátor 1.

Felni, gumi váltóméret kalkulátor 2.

Subaru felni és gumi méretek 1.

Subaru gumi méretek 2.

Subaru gumi méretek 3.


SLICK GUMI méretek normál megfelelői:

17"
225/45 17": 225/635-17" ; 23/64-17" (Michelin)
225/40 17": 225/610-17" ; 23/61-17" (Michelin)
225/35 17": 225/590-17" ; 23/59-17" (Michelin)

235/45 17": 235/645-17" ; 24/65-17" (Michelin)
235/40 17": 235/620-17" ; 24/62-17" (Michelin)
235/35 17": 235/595-17" ; 24/60-17" (Michelin)

18"
225/40 18": 225/635-18" ; 23/64-18" (Michelin)

245/45 18": 245/680-18" ; 25/68-18" (Michelin)
245/40 18": 245/655-18" ; 25/66-18" (Michelin)
245/35 18": 245/630-18" ; 25/63-18" (Michelin)

255/35 18": 255/635-18" ; 26/64-18" (Michelin)


Milyen ELSŐ féktárcsa méretek vannak és mi a legkisebb felniméret, ami még felmegy?

242x18mm
Ez a legkisebb Subaru első fék. A régi, elsőkerék hajtású, ABS nélküli Imprezáknál használatos.
93-96 Impreza 2WD - Min. 13" kerekekkel használható

260x24mm
Ez a leggyakoribb első tárcsa méret 2000 előtti Subarukon. Min. 14"-os kerekekkel használható.
90-99 Legacy non-turbo/-GT/-Outback
1995 Outback
93-01 Impreza AWD (non RS)

276x24mm
Két dugattyús fékeknél használt méret. Min. 15"-os felnivel
91-94 Legacy turbo
96-01 Legacy GT
96-01 Outback
00-04 Legacy non-GT
98 Impreza RS/TS/2.5i (GC8A-tól a GC8E-ig a GT-ken)
98+ Forester
+ Néhány nem amerikai BRZ/FRS/86 model.

294x24mm és 295x25.5mm
Ez a WRX-ek első féktárcsa mérete. 4 dugattyús fékek. Egy két spéci felnivel használható 15"-ban, de inkább min. 16" a jellemző. A gyári 16x6.5 Subaru felni nem megy föl a 4 dugattyús fékre.
01 Legacy GT LTD?
02-04 Legacy GT
05-09 Legacy non-gt *
01-09 Outback
98/9. - 00 Impreza GT (GC8F és a A GC8G)
00-14 Impreza WRX (beleértve a 2008-as talán USA verziót, ami csak 2 dugattyús)
03+ Forester
Baja
BRZ/FRS/GT86

316x30mm
Ezt a méretű féktárcsát néhány tipusnál 2 dugattyús fékhez szerelték. Min. 17"-os kerék kell neki.
05-09 Legacy GT
Tribeca (5x114.3 bolt pattern)
2015+ WRX (5x114.3)

326x30mm (5x100) és 326x30mm (5x114.3)
Ez az STi fék, a 4 dugattyús nagy Brembo nyereggel. 2005 után már 5x114.3 az osztás. A féknyereg maga felcserélhető a különböző évjáratú STi-ken.
04+ STi