Hybrid Subaru Forester 2019 e-Boxer bemutatása

 

 

A terepjáró képesség elkerülhetetlen mellékterméke a magasabb üzemanyag-fogyasztás – ezt a benzinüzemű AWD autók tulajdonosai nagyon jól ismerik. Ezt a Subaru is tudja és hogy ne maradjon lemaradásban ebben a környezettudatos időben, nemrégiben kifejlesztett egy új hibrid e-Boxer opciót a Forester számára.  Az egyébként sem túl szomjas Foresternél a hibrid verzióban valóban lejjebb tudta szorítani a fogyasztást, a hibrid Forester üzemanyag fogyasztása még kedvezőbb, mint a hagyományos benzines változaté.
A Subaru Forester nem azoknak a vásárlóknak készült, akik elegáns és stílusos SUV-t keresnek.  A korábbi Forester modellek kapcsán gyakran felmerült, hogy a Subaru gyár nem helyezett kellő hangsúlyt az elegáns és stílusos megjelenésre, az új modell viszont nagyot lépett előre ezen a téren, mindemellett megtartotta a kiváló terepjáró képességét, valamint hosszú utakon is éppen olyan jól teljesít, mint a drágább riválisai. Az új platform (SGP) sokkal jobbá teszi a vezetést, a most megjelent e-Boxer hibrid ennek előnyeit kihasználva nem csak a merevebb felépítményt hasznosítja, hanem az üzemanyag fogyasztásban és a dinamikában is jeleskedik. Az E-Forester már egy lépés az elektromos autó irányába.

Mostanában érdemes figyelni a Subaru Import hirdetéseit, amikor Magyarországon is jelzik az új hibrid Forester érkezését, mert – ahogy ma már az európai vásárlók többnyire igyekeznek elkerülni a dízelvásárlást – nálunk is örömmel fogadják az új Forestert benzin-elektromos hibrid hajtóművel, amelyre a Subaru az e-Boxer márkanevet akasztotta. Ez, mondhatjuk, enyhe (Mild) hibrid alkalmazás, ha ez a megfogalmazás egyáltalán alkalmazható ebben az esetben. Noha rövid távon képes 0 kibocsátásra az elektromotoros haladásában a meglehetősen kis elektromos motorral, csupán 17 lóerővel és 66 Nm nyomatékkal, viszont az alacsonyabb benzines-motorfordulatszám mellett a gyorsítások is azonnalibbak és finomabbak, mint a csak benzines motorral hajtott modelleknél.
A Subaru a hibrid rendszerét „ön töltőnek” nevezi, így nincs szükség hálózati csatlakoztatásra. Az e-Boxer célja a fokozott gazdaságosság és a csökkent CO2 emisszió elérése. A Subaru azt állítja, hogy ez a meghajtó egység csökkenti a zajt és a rezgéseket.

Külső

Ugyanazon a Subaru Globális Platformon (SGP) ülve, melyet ma már az összes típusnál alkalmaznak, az új Foresternél az első pillantásra a megváltozott formát látjuk, de a karosszéria alatt is egy teljesen új autó épült. A motor átépített, gazdaságosan üzemelő, 2,0 literes Boxer motor, amelynél a mérnököktől az üzemanyag-fogyasztás csökkentését várhatjuk.

Feltűnik a frontfelület kialakítása, élesebb szögekkel és a vízszintes krómbetét a Subaru csillagokkal, mely hangsúlyozza a boxer motor jelenlétét. Az autó hátulja drámaian megváltozott. Az új autó nagyobb hátsó lámpákkal és egy sokkal nagyobb tető spoilerrel büszkélkedhet, amelyek hasonlónak tűnhetnek a hatchback Imprezához.

A hosszabb tengelytáv miatt az autó kissé izmosabbnak is látszik, ami biztosan nagyban segíti majd a Subaru értékesítését. A fényszórók és a hátsó lámpák is újak, hogy érdekesebb és egyedibb megjelenést biztosítson az autó megjelenésében.

 

Az oldalprofil nagyon hasonlít a régi autóéhoz, de a legnagyobb különbség hátul mutatkozik.

Hátulról észrevehetjük az új lámpákat és a kontrasztos fényes-fekete díszítést az rendszámtábla felett.

A méretek minden irányban enyhén növekedtek.

Belső

Ez a verzió hosszabb és szélesebb, mint a kifutó Forester, és ennek eredményeként a belső is tágabb lett. A fejtér nem olyan nagyvonalú, de rengeteg térd- és válltér van.

Kaptunk egy nagy 509 literes csomagtartót, 15 liter a csomagtartó padlója alatt van, 1779 liter a hátsó üléstámlákat lehajtva, a hibrid akkumulátor padló alatti jelenléte ellenére, és kaptunk egy gyorsabb automatikus csomagtérajtót is. (Kilenc mp. helyett öt mp. alatt csukódik.)

Egy másik szempont, amelyen a Subaru javított, a belső kialakítás minősége. A kabin igényesebb benyomást kelt, mint az utóbbi Foresternél, több puha burkoló anyaggal, vonzó megjelenésű szerelvényekkel és gazdagabb felszereltséggel rendelkezik.

A belső tér tágasság érzését növelik a nagy ablakok és a magas vezetési pozíció, amely körben kiváló kilátást biztosít.

Van egy nyolc hüvelykes érintőképernyő az infotainment rendszer és a navigáció számára.

A hátsó utasok élvezhetik a nagy fej- és lábteret, a térdtér 33 mm-rel növekedett az előző modellhez képest – részben a tengelytáv 30 mm-es nyújtásának köszönhetően. (Tengelytáv: 2670 mm)
A magasabb felszereltségű változatok kormányfűtést és ülésfűtést is kínálnak a két hátsó üléshez.

Az alapfelszereltség magában foglalja a LED fényszórókat, kulcs nélküli nyitást, elektromosan állítható vezetőülést, az EyeSight rendszert és a DriverFocus vezető megfigyelő rendszert.
A Platinum modellt jellemzi a 18 hüvelykes könnyűfém keréktárcsa, tetőablak, bőr kárpit, elektromosan működtetett csomagtérajtó, fűthető kormánykerék, fűtött hátsó ülések és navigáció.



Terep képesség

Meredek emelkedők, trükkös völgymenetek, bármi akadály is akad az útjában, a Motor Assist jól adagolja az erőt a benzin és az elektromotor között. A három állású X-Mode aktiválásával a terep képessége a gyors nyomatékvezérléssel hihetetlen lehetőségeket kínál.

A Subaru első európai hibridje nemcsak presztízs, hanem a cég számára is komoly haladást jelent, ugyanakkor valódi 4X4-es képességet is lehetővé tesz.
Az előző autó atmoszférikus benzinmotorja a gázpedál lenyomásával a várt nyomatékot szolgáltatta, míg az új egység annak elemzésére törekszik, hogy adott esetben melyik energiaforrást használja fel a legjobban. Ennek eredményként a hibrid az X-Mode kapcsolásakor a domb-lejtő vezérlést is jól kezeli.
Miután a Subaru tavaly leállította a boxer dízelmotor gyártását, nagyobb erőket szán az elektromos meghajtású autók tervezésére, melyre a jövőben igazán nagy szükség lehet ezen a kontinensen. A most megjelent hibrid változat már ennek jegyében saját fejlesztés.

Működése

Mindkét motor használatával a hibridek csökkentik a CO2, NO és részecske kibocsátást, és kevesebb üzemanyag felhasználásával hatékonyabbá teszik a használatát. A Subaru Forester e-Boxer-ben a japán autógyártó frissítette a 2,0 literes közvetlen befecskendezésű négyhengeres motort, és mellette az „e-Boxer” elektromos technológiát használja. Együtt működve a benzinmotor és az elektromos motor automatikusan beállítja a hibrid teljesítményt, hogy a sebességtől és a vezetési körülményektől függően a lehető leghatékonyabb vezetési élményt érje el.

Az e-Boxer a Subaru a több évtizede kipróbált és bevált szimmetrikus négykerék meghajtó rendszerével működik, az akkumulátor és a hibrid tartozékok szépen elrendezve a hátsó tengely felett találhatók.

Alacsonyan vannak beépítve és könnyűek is – az méretnövekedésből eredő plusz súly és a hibrid hajtás elemei mindössze kb. 110 kg-mal növelik az autó üres tömegét.
A litiumion akkumulátor elektromos motort táplál, amely a CVT sebességváltó házában ül. Ez a beállítás eléggé kompakt és azt jelenti, hogy a Forester erőforrásai továbbra is mind a négy kereket hajtják, akkor is, ha csak elektromos áramot használ.
A motor zavar nélkül be- és kikapcsol.

A Forester elektromotorja, ha az új 2,0 literes benzinmotorral kombinálják, az extra nyomatékával jó gyorsulást eredményez, és meghaladja a 2,5 literes benzinmotoros modell üzemanyag-hatékonyságát. Az ügyfelek ugyanazt a szimmetrikus AWD-meghajtás rendszert, a Subaru Lineartronic CVT automatikus sebességváltót és az X-Mode terepjáró képességet kapják, mint a korábbi Foresterek. Az egyetlen hátrány a szokásos modellhez képest, hogy a csomagtér némiképp csökkent a hátsó akkumulátor miatt.

Az elektromotor képes a kompakt SUV-t elektromos jármű (EV) üzemmódban működtetni, a benzinmotor akkor veszi át a hajtást, ha több energiára van szükség. Időnként mind az elektromos motor, mind a benzinmotor együtt adja az energiát. Amikor a benzinmotor jár, és amikor az autó lelassul vagy fékez, az akkumulátor töltődik, így önerőből töltő hibrid járművé válik.

Mint a legtöbb hibridek esetében, amelyeket nem kell csatlakoztatni a hálózatra az akkumulátor feltöltéséhez, a csak az elektromos távolság eléggé korlátozott, 1,6 kilométer megtételét teszi lehetővé 40 km / h sebesség mellett. Más hasonló hibrid rendszerekhez hasonlóan az akkumulátort és az elektromos motort úgy tervezték, hogy segítse de nem helyettesíti a belső égésű motort. Ugyanakkor nincs mód arra, hogy manuálisan kifejezetten az EV módot válasszuk. Ehelyett a Subaru fedélzeti számítógépe határozza meg, hogy mi felel meg legjobban az adott vezetési feltételeknek.

A CVT (fokozatmentesen működő sebességváltó) alkalmazása megosztja az autóstársadalmat, de itt határozottan jól működik. Vannak szimulált sebességváltó fokozatok, ami elősegíti a váltás ízletesebbé tételét. Nagyobb gyorsulás esetén a motor 6000 fordulat / perc (max.) sebességre pörög, de még a magasabb fordulatszámoknál is, a fokozott hangszigetelés nagyon jól tompítja a motor zaját.

A „SI Drive” gomb megnyomásakor a kijelzőn motortérkép jelenik meg, amelyen jól látható, hogy a motor jobban kihasználja a középső fordulatszám tartományát, és a hibrid rendszer még tovább segíti ezt azáltal, hogy plusz nyomatékot ad az elektromos motor támogatásával. Ugyanakkor az elektromotort a CVT újrafejlesztett változatába beépítve, nem befolyásolja hátrányosan az E-Forester használhatóságát vagy offroad képességét.

Az autó hibrid hajtásrendszerét a Subaru FB20D 2,0 literes, 150 Le-s atmoszférikus négyhengeres benzines boxer átépített változatához kapcsolják, amelyen az elektromotor nélkül hiányolhatnánk a kellő forgatónyomatékot (194 Nm), főleg az alacsonyabb fordulatszám tartományban. A hibrid rendszer villanymotorja azonnali vonóerőt biztosít a legjobb gyorsulás elérésében, ami különösen S-mód bekapcsolásakor jól érzékelhető.

Tehát, összehasonlítva más hibrid SUVokkal, ahol nagymértékben csökkent a vontatóképességük, itt 1870 kg-os fékezett vontatmányt képes kezelni, mivel ugyanazzal a szimmetrikus négykerék-meghajtású rendszerrel rendelkezik, mint bármely más Subaru. Így az E-Forester nem lesz nehéz, alulteljesített elsőkerék-meghajtású terep dísz, amikor az akkumulátor lemerül!

Ez alapján mondhatjuk, hogy más hibrid SUV-k korlátozottabban használhatók terepen. Azonban a hibrid Forester CVT -hajtása és a szimmetrikus négykerék-meghajtó rendszere jól adagolja a szükséges nyomaték elosztását a tengelyek között, éppen annyira, amennyi szükséges a jó tapadáshoz a terepakadályok leküzdésében.

Energiahatékonyság

A Subaru állítása szerint az eBoxer rendszer tizenegy százalékkal javítja a városi fogyasztást az ehhez hasonló 2.0 literes benzinmotoros modellhez képest, ám országúton a hatékonysága csak kevéssel jobb, mint a hagyományosan meghajtott benzines alternatívája. Teljesítmény 150/17 lóerő (benzinmotor / villanymotor) Nyomaték 194 / 66Nm.
A fogyasztás katalógus szerint 6,7 l/100 km vegyes üzemben a NEDC-szabvány szerint, a végsebesség 188 km/óra, a 0-100-as gyorsulás 11,8 másodperc., 150 g / km CO2-kibocsátással.

Biztonság

A teljesen új, 2019-es e-Forester az alacsonyabb súlyponttal rendelkező Subaru Global platformon (SGP) érkezik, amely javítja a vezetési dinamikát, csendesebb az autó és nagyobb biztonságot ad a nagyobb merevség és szilárdság miatt. Az új SGP architektúra célja a zaj, rezgés és keménység (NVH: Noise Vibration Hardness) szintjének csökkentése. A karosszéria és az alváz 70-100 százalékkal merevebb, ami jobb kormányzási reakciót ad és a megnövekedett merevsége a jelenlegi modellekhez képest 50 százalékkal csökkenti a test csavarodását, valamint adott a hibrid opció lehetősége. Figyelembe véve, hogy az SGP tervezésénél a villamosítást is szem előtt tartották, ez alapot adott a hibrid Forester kivitelezésére is. (Nyilvánvalóan az SGP keret a jármű méretétől függően változik).

Az SUV-ok magas építésűek, és nem jól teljesítenek, ha nagyobb sebességgel kanyarodnak, vagy gyorsan változtatják az irányukat. Ám a 2019-es hibrid Forestert alacsonyabb súlyponttal tervezték, amely javítja a vezetési dinamikát a kanyarokban.

A Subaru új generációs hibrid Forestere a legbiztonságosabb SUV, amelyet valaha építettek. A hibrid Forester alapját képező új architektúra javítja az ütközés energiafelvételét a jelenlegi modellekhez képest, ami megóvja az utasokat a baleset esetén. Az új Subarukban, amelyek már erre az alapra épültek, adott esetben az utasok túlélhetik a nagyobb ütközést is.

A légzsákok körkörösen beszerelve, a front, oldal, térd és a fej magasságban elöl-hátul, biztos védelmet nyújtanak ütközés esetén.

A sérülések elkerülésére, ill. csökkentésére szolgál a magasságban állítható, feszítővel ellátott biztonsági öv, állítható dőlésszögű fejtámasz, energiafelvevő belső ülésrugók.

Fokozza a biztonságot az elektromos kézifék, az első, oldalsó/hátsó kamera, mely a választható több látószögével a parkolásban nyújt nagy segítséget.

A Trend felszereltség kivételével az új Forester a reflektort figyelő új funkciójával automatikusan felismeri a közeledő és előttünk haladó járműveket, és szükség szerint kapcsolja fel vagy le a távolsági fényszórót.
Egy másik említésre méltó tulajdonság az új Subaru sofőr-megfigyelő rendszere. A Driver Focus Infravörös kamerát használ, amely a központi kijelző fölött helyezkedik el a műszerfal tetején, és figyeli a vezető szemének és a fejének mozgását. Ha azt észleli, hogy álmos, vagy lenézett egy mobiltelefonra, azonnal riasztást ad. Nagyon gyorsan működik, és segíthet elriasztani az embereket a mobil eszközök használatától vezetés közben. A rendszer az arcfelismeréshez is beállítható, öt személyt képes felismerni és beállítja az egyén profiljába mentett ülés- és tükörpozíciókat, légkondi beállítást, amint a vezetőülésbe ülnek, az arcuk automatikus letapogatásával.



 EyeSight rendszeren belül a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés nemcsak csipogással érkezik, hanem sárga LED-ek villogása is mutatja a szélvédőn tükröződve, hogy épp melyik oldalon indultunk el a szalagkorlát felé. Továbbá bizonyos sebesség fölött, a rendszer automatikusan vissza is kormányozza a járművet a sávba, sőt, ha úgy érzékeli, hogy a hátulról vagy szemből érkező autó sebessége annyival nagyobb a mienknél, hogy esély lehet az összeütközésre, akkor még kitett irányjelzőnél is finoman visszakormányozza a járművet a saját sávunkba.

Meg kell vásárolnom?

Az új Subaru Forester e-Boxer előnye elsősorban az üzemanyag-hatékonyság, de ennek révén a dinamikája is sokat javult.
A Forester e-Boxer jól szerepel szerte a világon.
A hibrid rendszer lehetővé teszi az elektromos meghajtást rövid távolságokon.
Az akkumulátor ön-töltődik vezetés közben, és nincs szükség az elektromos hálózat csatlakoztatására.

A Subaru soha nem volt az az autógyártó, aki a divatos legújabb tervezési trendeket követi, inkább a saját kitaposott útját járja. Autóinak jellemzője, hogy sokkal funkcionálisabbak, mint a formájuk, és az erős robusztus kivitele, valamint megbízhatóságuk és jó terepjáró képességük adják a jó hírnevét. A 220 mm-es szabad magassággal nem hinném, hogy letérve az aszfaltról a laza talajú út nagy nehézségeket okozna.
A belső anyagminőség javulása, valamint a hibrid hajtáslánc előnyei és potenciális megtakarításai hozzájárulnak a Subaru Forester még kedveltebbé tételéhez. Lehet, hogy kívülről nem versenyez a népszerű SUV-típusokkal, de a puszta robusztusság és a kompetencia szempontjából – nem is beszélve arról, hogy a megbízhatóság terén is jó hírnevet élvez – meglehetősen nyomatékos érvként szolgál ahhoz, hogy az autóvásárló az e-Forester vásárlása mellett döntsön.
A Subaru eBoxer hibrid hajtóműve kissé óvatos lépésnek tűnik az elektrifikáció felé, ám a Subaru számára ez létfontosságú lépés.
Egy aktív család számára, ha szüksége van a vontatásra, jó terepképességre, és a négykerék-meghajtás adta biztonságra, amelyeket a Subaru mindig is kulcsfontosságúnak tartott a SUV-vásárlók számára, emellet a hosszú távú utazásokra is használja, akkor a Forester eBoxer-nek elöl kell állnia a vásárlói listáján.

A Hibrid Forester bemutatása a gyűjtött anyagok alapján készült, az Emil Frey szalonban lehetőséget kaptam az autó tanulmányozására, fényképek elkészítésére, azonban sajnos egyelőre a kipróbálására nem volt lehetőség. Ígéret szerint januárban lesz bemutató autó, akkor a leírást már a tapasztalatok alapján elkészített teszttel fogom kibővíteni.

Lehetőségem nyílt az autó kipróbálására, a tapasztalatokat csak tőmondatokban leírom:

A hibrid Foresterről nem állítanám, hogy gyorsulás bajnok lenne, pláne, ha valaki egy STI után ülne be az autóba. Azonban, ha hagyjuk a motort magasabb fordulatszámon forogni, már érezhetően egész jól szedi a lábát, ezt még fokozhatjuk, ha az SI-drive kapcsolót S állásba tesszük.

Nagyon fordulékony, 10.8 méter alatt tud megfordulni. A sebességfüggő elektromos szervo jól segít, a kormány forgatásában. Ha már kormányt említem, a fűthető Momo kormányon nagyon jó fogás esik.

A benzin és elektro motor kapcsolata nagyon érdekes, nem érezni az átmenetet az egyik meghajtásról a másikra. Kézzel nem lehet befolyásolni a működését, szerintem nincs is rá szükség, az elektronika nagyon ügyesen osztja ki a feladatokat.

Az autó nagyon csöndes, csak akkor hallani a motor hangját, amikor már magasabb fordulaton pörög, ez sem kellemetlen, de ne képzeljünk boxer bubu hangot, inkább érces, de egyáltalán nem kellemetlen.

Nagyon kényelmesek az ülések, belül tágas, nagyon jó a körkörös kilátás az óriási ablakokon. Jót tett a néhány cm növekedés széltében, hosszában és a megnövelt tengelytáv is hasznos, főleg a hátsó ülések előtti tér szempontjából. A csomagtartó is elég nagy, az itt elhelyezett akkuk ellenére, a csomagtér tető motoros nyitása is dicséretesen meggyorsult! (9 helyett 6 mp)

A CVT váltó működését szeretem, itt nem éreztem az elődöknél alkalmazott szoftveres váltófokozatokat, nekem nem is hiányzik, nekem jobb érzés az autó folyamatos gyorsulása. Aki mégis kézzel szeretne váltogatni, 7 fokozat áll rendelkezésre, a váltás mindössze 0,1 mp. alatt jön létre.

A három nap alatt csaknem 300 km-t tettem meg a Foresterrel, az átlag fogyasztás 8,2 literre jött ki, amiben belvárosi döcögés, autópálya és kis terepezés is volt.  A harmadik nap kissé szomorúan vittem vissza a Forit, szívesen megtartottam volna az Outback mellett. 🙂

Írta Dr. Déry Péter

Forrás: EmilFrey.hu, subaru.com

 

2 hozzászólás a(z) “Hybrid Subaru Forester 2019 e-Boxer bemutatása” című bejegyzéshez

Hozzászólás a(z) Yeti62 bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.