FA jelölésű új Subaru Boxer motorok, Összehasonlítás a kifutó H6-al

2019-től az új platformra épült Subaruk már az új FA sorozatú motorokat kapják. Ezen belül a turbó feltöltésű FA24 motort 2400 ccm, 260 lóerővel az Ascentbe és a 2020-as Outbackbe építik be.

A teljesen új négyhengeres boxer motort a Subaru FA24-nek nevezte el, ezzel az FA24 a világpiacon is  reflektorfénybe került.

Hogy csökkentsék a motor súlyát és gyorsan felmelegedjék, az FA24 teljes alumínium hengerfejekkel és blokkal rendelkezik. A hengerfejben kettős felső bütykök forognak, amelyeket nem szíj, hanem vezérműlánc hajt, és 16 szelepet működtetnek, változtatható időzítéssel. (DIT motor)

A hengerei összesen 2 387 cm3 űrtartalmúak, 2,4 liter térfogatra kerekítve, 94 milliméteres furattal és 86 milliméteres lökettel. A sűrítési arány magas 10,6: 1, ezáltal magas a hengernyomás a hatékonyság érdekében. A közvetlen befecskendezés legyőzi a magas hengernyomást, hogy elegendő üzemanyagot szállítson a hengerekbe, mielőtt a robbanás az alacsony nyomású iker turbófeltöltőn keresztül továbbítja a kipufogógázt, amely a közteshűtőn keresztül az atmoszférikusnál nagyobb nyomással tölti az üzemanyagot a motorba.

Ez a rendszer 260 lóerőt eredményez 5600 / perc fordulatnál, és széles sávban, 376 Nm csúcsnyomatékot ad le 2000 és 4800 fordulat / perc között.

A szakemberek szerint ebben az összes modern technológiával felszerelt motorban többnek kell lennie, mint a megadott teljesítmény. A Subaru szóvivője kijelentette: “A motort nyomatékra, és nem lóerőre tervezték” -, “Ez a teljesítmény teljes terhelés mellett nagyon jó.”
Az FA24 csúcsteljesítményére vonatkozó információkat nem hozták nyilvánosságra, ám a szóvivő elmondta, hogy ” erről több információ áll rendelkezésre a háttérben”.

Azok, akiknek közepes méretű crossover terepjáróik vannak, tudják, hogy az ilyen járművek a sport, vagy a szedán típusokhoz képest visszafogottabb motorteljesítményűek. Nem mindig a legerősebb motort építik be ezekbe az autókba. Ugyanakkor előtérbe helyezik a megbízhatóságot, az alacsony fogyasztást és a nagy vonóerőt. Az utóbbi állítás miatt lehet, hogy a SUV rajongói ezért is szeretik a Subaru Ascent-et.

A gyártó úgy definiálta az Ascentet, mint a leginkább „vontatóbarát” SUV-ot, és ez is a jármű legújabb motorjának, az FA24-nek köszönhető.

 

A műszaki adatok

A teljesítménye 260 lóerő 5600 fordulat / percnél, és 376 Nm a forgatónyomaték sáv 2000 és 4800 fordulat / perc között. Ezt a teljes nyomatékot a Lineartronic, azaz CVT, a folyamatosan változó fokozatú sebességváltó továbbítja mind a négy meghajtott kerékhez, ezáltal a SUV kiemelkedővé válik a vontatás terén.

A Subaru Lineartronic CVT folyamatosan állítja a fokozat nélküli áttételeket. Az adaptív vezérlése bármilyen körülmények között és a vezetési mód szerint a legideálisabb áttételi fokozatot állítja be. A CVT biztosítja a motor optimális fordulatszámát, ugyanakkor biztosítja az energia- és az üzemanyag gazdaságos felhasználását.

Az Ascent az egyetlen középméretű SUV, amely képes akár 2300 kg vontatmánnyal is megbirkózni. Noha lehetőség van választani a különböző felszereltségek közül a Touring-csomagot, azonban az összes típusnak azonos hajtóműve van. A Subaru a CVT sebességváltó rendszert használja annak érdekében, hogy gyorsabban reagáljon a fojtószelep nyitására, miközben növeli a teljesítményt, biztosítva a késlekedéstől mentes, csendes és kényelmes autózást vontatáskor, vagy anélkül.

A Subaru FA motor egy benzines 4 hengeres boxer motor, amelyet ma a Subaru autókba építenek be. Ez az FB motor utódja, azonban az FA motor fő célja a súlycsökkentés, a tartósság megőrzése volt. Míg az FA és az FB motorok tulajdonképpen közös platformon osztoznak meg, az FA-ban nagyon kevés a hasonlóság az FB motorral, eltérő blokkal, hengerfejjel, hajtókarokkal és dugattyúkkal rendelkezik.

A FA sorozatú motort a Subaru a BRZ-hez fejlesztette ki, és az első FA-motort, a FA20D-t úgy tervezték, hogy a lehető legalacsonyabbra szerelhessék be, és minimalizálják az alváz poláris mozgását a dinamikus közlekedés és a kezelhetőség javítása érdekében. A FA motor sekélyebb olajteknővel és rövidebb szívócsonkkal rendelkezik, hogy csökkentse a teljes motormagasságot az FB motorhoz képest.

Az FA20 közvetlen befecskendezésű turbó változatát, a FA20F-t 2012 végén mutatták be a 2012-es Legacy GT-vel (a japán piac számára) és az Egyesült Államokban a 2014-es modellévben a Subaru Foresterhez alkalmazták.
A turbómotorok sürítési aránya 10,6: 1,  és 12,5: 1 a FA20D esetén.

A 2015-ös modellévre a Subaru WRXnél bevezették az FA20F továbbfejlesztett változatát, ebben a motorban a bütyköstengelyeket, a billenőkarokat, a töltőnyomást, az interhűtőt és a kipufogót átalakították a csúcsteljesítmény növelése érdekében.

Az FA20 összehasonlítva az FB20 motorral, amelynek hengermérete 84 mm × 90 mm furattal és lökettel 2,0 L (1,995 cm3), az FA20 tökéletesen négyzet alakú, 86 mm × 86 mm a furat és a löket 2,0 L (1,998 cm3) esetén.

Az FA20D mind közvetlen, mind portos befecskendezéssel rendelkezik (ez a Toyota D-4S befecskendező rendszere) és a Subaru AVCS változó szelepvezérlő rendszerével egyesítették. A Subaru BRZ-ben használják, a Toyota motorcsalád kódja, a 4U-GSE néven azonosítja.

A Wards Auto felvette a FA20D-t a “10 legjobb motor” listájára 2013-ra.

Adatai:

Furat: 86 mm
Löket: 86 mm
Hengerürtartalom: 2,0 L (1,998 cm3)
Sürítési arány: 12,5: 1
Alkalmazás: 2012-2016 Subaru BRZ / Toyota GT86 automata
Teljesítmény: 200 PS (147 kW) 7000 ford / perc
Nyomaték: 205 N⋅m 6400-6 600 ford / perc fordulatszámnál

Subaru FA20F A Subaru saját közvetlen üzemanyag-befecskendezős és iker turbófeltöltős motorját 2012-ben mutatták be.
A FA20F-et 2015-ben és 2016-ban a Wards Auto “10 legjobb motor” –nak nevezte el.

Hengerürtartalom: 2,0 L (1,998 cm3)
Furat: 86 mm
Löket: 86 mm
Sürítési arány: 10.6: 1
Gyújtási sorrend: 1-3-2-4
Teljesítmény: 300 PS (221 kW) 5600 ford / perc
Nyomaték: 400 N⋅m 2 000–4 800 fordulat / perc
Alkalmazás: 2012+ JDM Subaru Legacy 2.0GT DIT és 2014+ Subaru Levorg

2014-2018 USDM Subaru Forester XT:

Teljesítmény: 250 LE (186 kW) 5600 ford / perc
Nyomaték: 350 N⋅m; 2 000–4,800 ford / perc

2015+ USDM Subaru WRX:

Teljesítmény: 268 LE (200 kW) 5600 ford / perc
Nyomaték: 350 N⋅m; 2000-5200 fordulat / perc
Fordulatszám: max. 6700 ford / perc

Az FA24F-et 2018-ban vezették be, 2019-ben először az Ascentbe építették be. A furat megnövekedett a korábbi FA20 motorokhoz képest, a hengertérfogat ezzel 2,4 L-re (2 387 cm3) növekedett. Közvetlen befecskendezéssel és turbófeltöltővel érik el a hathengeres szívómotorral összehasonlítható teljesítményt.
Az FA24 “normál” (87 AKI) üzemanyaggal üzemeltethető.

A 2019. évi Chicagói Autószalonon a Subaru bemutatta a Subaru Legacy szedán 2020-as modellt, amely 2019. őszén kerül a kereskedőkhöz és a FA24-et kínálja a felsőbb szintű motor opciójaként.

A 2020-as modellévben a Subaru Outback szintén a FA24-et ajánlja a felső szintű opciónak.

2019+ USDM Subaru Ascent, 2020+ USDM Subaru Legacy és 2020+ USDM Subaru Outback

Adatai:

Hengerürtartalom: 2,4 L (2 387 cm3)
Furat: 94 mm
Löket: 86 mm
Sürítési arány: 10,6: 1
Teljesítmény: 260 lóerő (194 kW) 5600 ford / perc
Nyomaték: 376 N⋅m; 2 000–4800 ford / perc

Az Ascent FA24 teljesítménytartománya nagyon hasonló a kisebb motorhoz, de valószínű alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztása és az alacsonyabb oktánszámú üzemanyaggal is megelégszik

Azt gondolhatnánk, hogy az Ascent CVT-je talán korlátozó tényező, de a CVT-kről kimutatták, hogy képesek kezelni a Levorgban akár a 400 Nm-nyomatékot is.

Ez a motor azt is jelentheti, hogy a H6 EZ36D  motor a Legacy és Outback modellekben lejár, mivel a 2,4-es turbó nagyobb erőt és nyomatékot generál, és jobb üzemanyag-fogyasztású lesz, különösen az EPA (amerikai mérés) ciklusban.

Megváltozott a szívócsatorna kialakítása és a szelepház magasabbra került. A szívóelrendezés az EJ motorokhoz tartozó Cosworth egységre emlékeztet.

2020-as Subaru Outback, műszaki adatok, jellemzők, üzemanyag-fogyasztás

Új Subaru Outback XT 2.4L Turbo Vs. megszűnt a 3.6L motor

A Subaru Outback 3.6R gyártását leállították, ezt váltotta fel az új Outback 2,4 literes turbó XT.

Amikor a Subaru bejelentette, hogy a hathengeres, 3,6 literes Boxer gyártását leállítják, sok rajongó csalódott volt. De a turbóerő ismét visszatért a SUV-hez. A 2020 Outback mozgatására egy újonnan tervezett, 2,4 literes turbófeltöltésű Boxert építettek be. A motor az Ascent család szállítószalagjáról került le.

A vadonatúj közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű 2,4 literes négyhengeres Boxer motor a 2.4 XT, a 2020 Outback Onyx Edition XT, a Limited XT és a Touring XT modellekhez kapható, amely meghaladja a jelenlegi Outback 3.6R motor teljesítményét.

A teljesítmény specifikációk

A 3.6R 256 lóerőt és 335 Nm nyomatékot ad le 2000-6000/ perc fordulatnál.  Az új, XT turbófeltöltéses 2,4 literes Boxer 260 lóerőt és 376 Nm nyomatékot nyújt 2 000–4800 ford / percnél. Nagyobb a nyomaték, nagyobb a teljesítmény alacsonyabb fordulatszám és alacsonyabb fogyasztás mellett.

Az új XT turbófeltöltős Outback modelleknek kevésbé széles a nyomatékgörbéje. Az új Outback XT FA24 rendelkezésre álló nyomatéka elegendő azok számára, akik nehéz rakománnyal hegyi úton közlekednek, vagy pótkocsi vontatáskor meredek hegyi ösvényen araszolnak felfelé.

Üzemanyag-fogyasztás

A 2019-es Outback szívó hathengeres 3.6R motor fogyasztása 11,8/8,7  l/100 km városi / autópálya és 10,7 l/100 km kombinált lehet. Az új, 2020-as Outback FA24  2,4 literes turbó motor becsült üzemanyag fogyasztása 10,2/7,8  l/100 km városban / autópályán. A legfrissebb jelentések szerint a nagyobb Ascent az FA24-es 2,4 literes turbóval nem egészen 11,2/8,7-es városi / autópálya, a tényleges fogyasztása.

Miért szüntette meg a Subaru a 6 hengerest?

A 3.6R elhagyása nem meglepő, mert a Subaru Corporation már korábban kifejtette ezt a „Prominence 2020” tervében. A terv felvázolja, hogy minden Subaru boxer motor a legújabb Direct Injection (DIT) technológiával fog rendelkezni. Úgy tűnik, hogy az ügyfelek könnyen belátják, hogy a kisebb turbómotorok nagyobb teljesítményt adnak és jobb hatékonysággal dolgoznak az új generációs Subaru járművekben.

Vontatóerő

A turbófeltöltős motorral szerelve a következő generációs Outback képes 1600 kg vontatására. Ez a jelentős extra nyomatéknak köszönhetően elég nagy ugrást jelent az előzőekhez képest. Ha meredek úton vontat, az FA24-nek elégséges nyomatéka van alacsonyabb fordulatszámon is, hogy elvégezze a rábízott munkát.

Praktikus összeköttetés van az Outback erőátvitelében a Lineartronic CVT automatikus sebességváltóval. A Subaru elkötelezte magát emellett a sebességváltó mellett az alacsonyabb fogyasztás miatt. A z automata mellett van egy 8 sebességes kézi üzemmód funkciója is, a kormánykeréknél elhelyezett váltófülekkel lehet váltani, a váltási idő ezzel 0,1 sec. A Subaru folyamatosan fejleszti a CVT-jét, már az ötödik generációt építik be az új Subarukba. A meghajtó lánc rövidebb lett, csendesebb, gyorsabb és könnyebb lett az előzőekhez képest.

A továbbfejlesztett 2,5 liter boxer

Azok számára, akiknek nincs szükségük nagyobb erőre, a Subaru továbbra is kínálja a 2,5 literes, atmoszférikus Boxer motort az új Outback-ben. Most már közel 90 százalékban új alkatrészeket, valamint közvetlen befecskendezést és automatikus leállítást / indítást, valamint megnövelt teljesítményt és üzemanyag-hatékonyságot tartalmaz. Az új motor 182 lóerőt és 239 Nm nyomatékot termel. A gyártó becsült üzemanyag-fogyasztása 9/7,1 l/100 km városban és autópályán.

A kimenő modellhez hasonlítva, az előd 175 lóerős és 236 Nm nyomatékú volt.

Írta Dr. Déry Péter

Forrás:

Denis Flierl G 2019

Subaru Global

 

 

 

2 hozzászólás a(z) “FA jelölésű új Subaru Boxer motorok, Összehasonlítás a kifutó H6-al” című bejegyzéshez

    • Kedves Csaba!
      Az új Outback csak jövő év végén érkezik Európába. Nem tudjuk, milyen felszereltséggel, milyen árban és milyen motorizáltsággal érkezik. Mivel a 2.4 tubós motor is teljesíti a szigorúbb emissziós értékeket, remélhetjük, hogy nálunk is megjelenik.
      Üdvözlettel:
      Dr. Déry Péter

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.