-Mi a Subaru legújabb biztonsági rendszere 2020-ban, a Driver Focus?

-Igen, az!

Az iparág vezetőjeként a Subaru kifejlesztette a Driver Focus-t, a legmodernebb rendszert, amely segíti az új és a tapasztaltabb vezetők figyelmét állandóan az úton tartani.

A Driver Focus egy olyan felügyeleti rendszer, amely infravörös érzékelőket és arcfelismerő szoftvert használ, hogy felismerje a vezetőt, a vezető fáradtságának vagy a figyelemelterelődésének jeleit.
A Driver Focus a Subaru díjnyertes EyeSight Driver Assist technológiájával együtt dolgozik, célja, hogy csökkentse a baleset esélyét. Olyan, mintha egy jó barát lenne az autóban, figyel és egy kicsit megdorgál, amikor erre szükség van. És még személyesen üdvözöl is, amikor a vezető beül az autóba!

Hogyan működik?
A kérdésre a válasz izgalmas, mert ez a fejlett technológia az első a kompakt SUV szegmensben.

A Subaru egyik alapértéke a biztonság, az új ötödik generációs 2019-es Foresterben ez a rendszer már működik. A Foresterben a Driver Focust Japánban már tesztelték, és az eredmények azt mutatják, hogy az autó még biztonságosabb, mint az előző kifutó modell.

Ez a tesztelt rendszer jelenik meg az új, hatodik generációs Outbackben is.

A Subaru az EyeSight nevű biztonsági segédprogramot használja a balesetek csökkentése érdekében, és bizonyítottan 80 százalékkal csökkenti a ráfutásos baleseteket.

A Subaru most még egy új, aktív biztonsági funkcióval rendelkezik, ez a DriverFocus, amely megakadályozza a „zavaros” vezetést. A biztonsági rendszer visszajelzést ad a vezetőnek, és tájékoztatja, ha a kormánykerék mögött bármilyen potenciális hibát vét.

De ki szereti, ha valaki az autóban van és mondja neki, hogyan kell vezetni? Senki sem, de ha ez akár megmentené az életét, elfogadható kell hogy legyen.

A vezetés közbeni zavaró cselekedet valóságos és balesethez vezethet. Ha a járművezető bármit tesz, amivel elvonja a figyelmét az útról, úgy az az úgynevezett „zavaros” vezetés. Az étkezések, a klíma szabályozása, a rádióállomás megváltoztatása, beállítások az információs és szórakoztató képernyőn, vagy a smink kijavítása valamennyien “zavart” okozhat.
A fáradtság vezetés közben gyakori a hosszú út, vagy a munkahelyi ingázás során.

A vezetés közben a legveszélyesebb tevékenység a mobiltelefonon történő SMS küldés. Az Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) szerint a szöveg elküldésének vagy olvasásának folyamata a járművezető szemét teljes 5 másodpercig le tudja venni az útról. Ha óránként 80 km/ó sebességgel haladunk, akkor ez egyenértékű egy futballpálya hosszának megtételével vezetése közben, miközben kvázi bekötött szemmel haladunk. A következmények halálosak lehetnek. Az NHTSA arról számol be, hogy 2016-ban 3,450 közlekedési halálesetet okoztak a „zavaros” vezetők.

Ezért a Subaru új Outback-jét már a DriveFocus felszereltséggel tervezte, hogy segítsen a járművezetőknek, akik esetleg vezetés közben „zavarodottak”. A járművet felszerelték olyan rendszerrel, amely arcfelismerő technológiát alkalmaz, amely meghatározza, hogy a járművezető fáradt vagy „zavart”.

Funkciói:

Figyelmeztet
A Driver Monitoring System (DMS) infravörös LED-et és kamerát használ, figyelemmel kíséri a vezető tekintetét, figyeli, hogy a feje elfordul-e az útról. Ha a rendszer észleli, hogy a vezető 3 másodpercig nem néz előre,  hangjelző és egy figyelmeztető emlékezteti őt arra, hogy visszaforduljon, kivéve, ha a kormány és az irányjelző azt mutatja, hogy megváltoztatja az irányt. Amikor az EyeSight® elöl észrevesz egy járművet, a figyelmeztetés hamarabb történik, hogy több idő maradjon az intézkedésre, ha szükséges.

Dozing / álmosság figyelmeztetés
Ha fáradt, álmos a vezető, a DMS nyomon követi a szemmozgását, hogy kiszámítsa a fáradtság két fázisát, hogy álmos, vagy rendkívül álmos. Ha a gépjárművezetőt rendkívül álmosnak ítéli, vizuálisan és hallható jellel figyelmezteti. Ha a jármű gyárilag felszerelt műholdas navigációs rendszerrel van felszerelve, az intelligens DMS elnémítja a rádiót, vagy egyéb külső zenei hangot, így a riasztás mindig egyértelműen hallható.

Arcfelismerő
Amikor a regisztrált vezető a kormánykerék mögé ül, és bezárja az ajtót, az arca egy sor előre programozott funkciót indít meg, hogy az utazás kényelmes és biztonságos legyen. A többfunkciós kijelző (MFD: Multi-Function-Display) névszerint üdvözöl, az ülés, az ajtó, a tükrök és még a klíma is a kívánt helyzetbe kerülnek. Az utolsó vezetőnél beállított eszközök visszaállnak az MFD és MID (Multi Information Display:) tartalomra, beleértve a vezető üzemanyag-fogyasztás eredményeit is. Az MFD-vel a kormánykeréken található információs kapcsolón keresztül könnyen használható az illesztőprogram-beállítás.
(https://www.youtube.com/watch?v=8-s47_5gOh4)

Biztonság
A közúti közlekedés biztonsága a vezető kezében van, de emellett a figyelem fenntartása az új Outbackben kiemelkedő. A DMS riasztást ad, amikor észleli, hogy a vezető tekintete vándorol, vagy a szeme az álmosság jeleit mutatja, figyelmezteti mind a vezetőt, mind az utasokat.

Kényelem
A DMS legfeljebb öt járművezetőt tud azonosítani a vezetőülésben, tudva, hogy rendelkezik a kabin környezetének preferenciáival. Miután az infra LED fényképezőgép felismeri a vezető arcát, a testreszabott beállítások széles skáláját indítja el, a vezetőülés helyzetének és a külső tükör pozícióinak beállítását, valamint a regisztrált vezető általt használt klíma beállításokat, a műszer kijelző és a többfunkciós kijelző beállításait.

Subaru Corporation: „Minden új járműben kötelező legyen.”

Ez az első ilyen jellegű technológia a kompakt SUV szegmensben.

Ebben a rendszerben a vezető úgy érzi, hogy van egy hátsó utas, aki elmondja, hogyan kell vezetni. A DriverFocus figyelmeztetést ad, ha 3 másodpercnél hosszabb ideig elfordul az útról. Ha ez a figyelmeztetés figyelmen kívül marad, az új Subaru Outback leáll. Ha a sofőr nem reagál, a technológia a Subaru Starlink rendszerét használja egy élő operátorhoz való segítségért.

Szerk.: Nem tudjuk, hogy ez hogyan fog működni Magyarországon, vagy ha külföldön közlekedünk, és figyelmen kívül hagyjuk a jelzést. És ha az Outback teljesen megáll, még balesetet is okozhat.

Vajon a járművezetők úgy gondolják, hogy ez túlságosan zavaró, és nem akarják, hogy figyelmeztessék őket? A Subaru azt mondja, hogy a jövőben más típusaikban is kínálják ezt a technológiát.

Írta Dr. Déry Péter

Forrás: subaru.com

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.