Subaru Outback 2,5 CVT 2010
Tapasztalatok, ismertető by Déry Péter
A 2010-es modell teljesen új fejlesztés, ez lett az Outback 4. generációja. A mérnökök tágasabb, kényelmesebb autót akartak létrehozni, mint a korábbi modellek, és hogy ez sikerült nekik, az már az első pillantásra is látszik. Az autó megjelenése azonnal felkelti a figyelmet, a korábbi „kombi” fazonnál „SUVosabb” lett. 50 mm-el szélesebb, 105 mm-el magasabb és 45 mm-el hosszabbra nőtt. A hasmagasság 220 mm. A kerekek előtti/mögötti karosszéria túlnyúlás rövidebb, – ez a szűkívű kanyarodásnál üdvözölhető-, a tengelytáv 70 mm-t nőtt, ami az egyenesfutásnak, a belső térnek, főleg a hátul ülőknek nagy előnyére vált.
A siker előre jelezhető volt, egy jó megjelenésű, tágasabb, komfortosabb autót sikerült tervezni. A siker abban is m
egmutatkozik, hogy a Subaru Outback elnyerte a MOTOR TREND magazin „A 2010-es Év SUV-ja®” díját.
A külső alapján felismerhető, hogy ez Outback, azért az elődjéhez viszonyítva mégis más lett a forma. Mivel a méretek minden irányban nőttek, az autó megjelenése arányos maradt. A hűtőrács magasabban van, ezzel is hangsúlyozottabb lett a SUV – os megjelenése. A fényszórók elhelyezése háromdimenziós, hosszan nyúlnak ki oldalra is. Hangsúlyozott kerékívek, erőteljes ütközők emelik sportosabb szintre a formát. Az ablakok masszív fémkeretet kaptak, ezzel a szélzaj erőteljesen csökkent. Már megszoktuk a kertnélküli ablakokat, hiányoznak, de majd ezt is megszokjuk.
A motorokat átdolgozták, a választék a 2.0D, a 2,5 benzines manuális, vagy automata CVT Lineartronic váltóval és a 3.6R 5 fokozatú automata váltóval. Mindegyik motor teljesíti az Euro5 kritériumokat, mindegyiknél csökkent a fogyasztás.
A belső tér kényelmes, tágas, bőséges a hely a lábaknak, a hátsó traktusban is. Az anyag kiválasztása is jó, ízléses a színharmóniája, jó a tapintása. A két fokozatban fűthető első ülések kényelmesek, az elektromotorral 10 irányban mozgathatók, a vezető oldalon 2 beállítás a Memória funkcióval rögzíthető. Az oldaltartás is kitűnő. Az üléseket eleve ívelt háttámlákkal tervezték, az első ülések hátbetétét még elektromos motorral is illeszthetjük a hátunk ívéhez, így nagyon kényelmes üléspozíciót állíthatunk be.
A 2010-es modellben az ülések vázát megerősítették, a hátulról ható ütés ellen még erőteljesebben véd, egyben kényelmesebbé is vált.
Az ajtók szélesen nyílnak, kényelmesebb lett a beszállás.
Bluetooth-Telefon kapcsolható, a GPS beszédfelismerő funkcióval rendelkezik, új nagyfelbontású 8 inch széles monitorra vetül a kép. Lehetőség van DVD lejátszására is, a tolatásnál az autó háta mögötti teret tolatókamera vetíti ki.
A felső ívbe kecsesen simul a multifunkciós display, amin lehívható a pillanatnyi-, az átlag fogyasztás, a pontos idő és a külső hőmérséklet. Amerikában a saját árkategóriájában a „legszebb belsőtér” díját szavazták meg az újságírók!
Újdonság az esőérzékelős ablaktörlő. Az érzékenységet optimálisra beállítva kitűnően választja meg a törlési sebességet. Ha a cseppek sűrűsége/ritkasága úgy kívánja, kis időre le is áll. Az ablaktörlők nagy teret járnak be, csak a jobb oldal felső sarkán marad kis letisztítatlan felület. Az ablaktörlők parkoló helyén fűtőszálak futnak, ha télen odafagynának, pillanatok alatt leolvaszthatók.
A külső világításnak a megszokottakon kívül van egy „automata” állása, amikor is a világítás szürkületkor magától bekapcsol. Jó ötlet, kivéve, ha nappal városon kívül autózunk, akkor világosban is kell tompítottat kapcsolni, sajnos ez magától még nem működik. A külső visszapillantó tükrök fűthetők, elég nagy méretű, szinte alig van holttér. Ha útban van, motorral behajtható.
A csomagtartó ajtaja elektromos zárral nyílik, magasra tárul. A pakoló nyílás minden irányban nőtt, a csomagtartó térfogata 459 literről 526 literre változott. Az üléstámlát 2/3 , 1/3 arányban tudjuk dönteni egy gombnyomással, a dőlési szög állítható a döntést a csomagtartóból is elvégezhetjük, nem kell körbeszaladni az autót.
A csomagtartóban praktikus rögzítőfüleket lehet az oldal- és aljborításból kihajlítani.
A futómű feszessége visszaállt a 2004-es Outback szintjére, ami azt jelenti, hogy az elődjénél keményebb, de még mindig nem kellemetlenül ráz. A tervezők figyeltek arra, hogy az úttartása kitűnő maradjon, de ne veszítsen a komfortosságából. A feladatnak nem könnyű megfelelni, de ennél az Outbacknél csaknem teljességgel sikerült megoldani ezt a problémát. A kanyarokban a Subaruktól megszokott biztonsággal lehet haladni, nem igen dől a karosszéria, az intenzív fékezésnél sem bólint nagyokat.
Az első futómű MacPherson kerékfelfüggesztés, egy része egy „bölcsőkeret”-hez rögzített, ezzel a megoldással szélesebb a nyomtáv, illetve hosszabb a rugóút, ami kisebb zajt, vibrációt, visz át a kocsiszekrényre, az úttartása tovább javult..
Hátul új, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés kapcsolódik egy segédkerethez, ami gumiágyban rögzül a fenéklemezhez. A hátsó felfüggesztés szintszabályozót is tartalmaz, hogy az autó hasmagassága nehéz rakomány alatt is változatlan maradjon.
A VDC minden típusban széria, nem tolakodó, csak szélsőséges esetben avatkozik be. Az AWD eleve hozzájárul a biztonságosabb közlekedéshez, a manuális sebváltós típusoknál a speciális középső Visco kuplung osztja az erőt 50/50 %-ban az első és hátsó tengelyek között, CVT váltósnál elektronikusan vezérelt olajban futó többlamellás kuplung működik.
A fékezésnél a fékerőt az EBD osztja, a fékasszisztens a vészfékezésnél segít be.
A fékerő jól adagolható, hatásosan lassítja az autót.
Jó megoldás az elektromos kézifék, ehhez kapcsolódik az elektromos HillHolder, ami 5%-os lejtőig rögzíti biztonságosan az autót.
A motort egy „Bölcső” keretbe helyezték, a rögzítést hidraulikus betéteken keresztül oldották meg, a hang- és rezgéscsillapítás érdekében.
A bölcső funkciója többcélú:
A motort alacsonyabbra tudták fektetni és a motor alatt még helyet tudtak szorítani a turbó feltöltőnek is (a turbó feltöltésű motoroknál), ezekkel a megoldásokkal a súlypont is lejjebb került, aminek a stabilitásban van nagy szerepe, csökken a rezgés, csöndesebb a motor, a motor billegés még csekélyebb lett. A futómű egy része is a bölcsőhöz csatlakozik, ez is a stabilitást segíti, és nem utolsó szempont, hogy a frontális ütközésnél a bölcsővel az ütközési zóna megnyúlt, irányított deformálódásával csökkenti a becsapódás erejét, azonkívül a motort a kocsiszekrény alá vezeti.
A passzív biztonságot még fokozták a körkörös karosszéria megerősítéssel (Subaru Dinamikus Karosszéria Koncepció: DC3), a motorbölcső alkalmazásával, az üléskeret megerősítésével, az első, oldalsó, függönylégzsák alkalmazásával, az első légzsákok 2 fokozatban fújódnak fel, az ütközés erősségének függvényében. Aktív fejtámlák, automatikusan megfeszülő biztonsági övek fokozzák tovább a biztonságot. A törésteszten a maximális pontszámot érte el, az elődje a minden idők legjobb töréstesztjét produkálta.
A lényeges különbség az előző típushoz képest a méret. Belül minden irányban tágasabb, kényelmesebb. Az ülések keményebbre tömöttek, ami jobb tartást eredményez, hosszabb az ülőlapja, jobb a comb alátámasztása. A Comfort-navi felszereltségű kiadásnál a GPS DVD-vel működik és még mindíg nem ismeri Magyarországot, valamint a két kiadás közötti különbség 700 000 FT. A hiányosságot úgy pótoltam, hogy az Automaptól rendeltem egy Kenwood multimédiás készüléket, aminek a tudása jóval meghaladja a gyárit, és annak a helyére gyönyörűen illeszkedik. Tud DVD-t, TV-t, rádiót, tolatókamerát, CD-t, SD kártyát, USB-t, iPodot, bluetooth telefont, hangvezérelhető, (sajnos csak külföldiül), tud két zónát vezérelni -hátul lehet DVD-t nézni, elöl zenét hallgatni- és nem utolsósorban Navigációt, ami a legfrissebb Európát, Magyarországot tartalmazza. A színhatást ki lehet keverni, hogy pontosan illeszkedjen a műszerfal megvilágításához.
A motor 2.5-ös, 170 pacis, ami a 3.0 után gyengének tűnhetne, de a CVT váltó rengeteget segít abban, hogy a két motor közötti teljesítmény különbséget csökkentse. A 2.5-ös motort átdolgozták, ami nem túl nagy teljesítménynövekedést eredményezett, de nőtt a nyomaték és ezt nagyobb fordulatszámtartományban tudja leadni. Emellett az emissziós értéken is javítani tudtak.
A váltó szenzációs! A gázpedál lenyomásával nem csak a befecskendezett benzin mennyisége nő, hanem egyúttal a váltó „visszavált” , nő a motorfordulat, nő a nyomaték, nő a gyorsulás. A computer minden gázadásra megfelelő választ ad, kicsit jobban ,- mégjobban vált vissza, persze fokozat mentesen, mindenféle rángatás nélkül, éppen annyit, amennyire szükség van.
Bővebben ITT:
Mivel a motor mindíg a legideálisabb nyomatéktartományban dolgozik, a fogyasztás dízeles mértékig csökken. Nos, így már megkérdőjeleződik a dízeles autó választása, hacsak valaki nem éppen azt szereti. Hogy számszerint ez mit is jelent, mindjárt részletezem.
Februárban kaptam meg a teszt autót, akkor még a téli gumikkal, mert jócskán havas utakon jártam, jócskán 0 fok alatt. Ilyen körülmények között főként Pesti közlekedéssel is 10 liter alatt maradt a fogyasztás. Tavasszal, hogy jobb idő van, a „szivató” is rövidebb ideig működik, vegyes használatnál 8 liter körüli a fogyasztás. ÉRTSD: néha 8 liter alatt!, néha a felett.
A 2.5-ös hangja csak akkor lesz erőteljesebb, ha 4-5 e /min fordulat fölé engedem. Akkor már egész boxeres lesz, ami nem éppen kellemetlen, de hallható.
Egy kicsit a felszereltségről:
Érdekes változás az elektromos kézifék és az elektromos HillHolder. A kézifék gombnyomásra húz be, elektromotorok közreműködésével. Csak bizonyos körülmények között aktivizálódik: vagy ki kell tapasztalni, vagy, -és ez az egyszerűbb- el kell olvasni a használati utasítást. Ezek a kritériumok csakis a biztonságot szolgálják. Miután nincs kézifékkar a kardánalagúton, ott más dolgoknak tudtak helyet szorítani.
A HillHoldert azért alkalmazták a CVT automatánál, mert kisebb a kúszása, így az enyhébb lejtőn is hajlamos visszagurulni. A gomb benyomása után, -bekötött biztonsági övvel- minden gázadásra old a fék, így az emelkedőn araszolgatásnál is kényelmes az indulás, megállás.
Sok a rekesz, ilyen-olyan tartó, nagyon praktikus, ezért aztán több limlomot lehet magunkkal vinni.
2009-ben Japánban az év autójának választották.
Német országban a legtöbb szavazatot kapta a legmegelégedettebb autótulajdonosoktól.
A Subaru of America, Inc. bejelentette, hogy a 2010-es Subaru Legacy/Outback kapta meg a ’2010-es Év Utastere’ címet a 29.999 USD alatti árkategóriában.
Az autó úgy tűnik, másoknak is tetszik, sokan megállnak az utcán, megnézik. Szóval ma még ez a benzines, CVT váltós Outback nem tekinthető tucatautónak, nem sok szaladgál az utakon.
Dr. Déry Péter
Képek: Dr. Déry Péter
Dr. Déry Péter www.lezerdent.hu